22 July 2009

Pengalaman mengIslamkan seorang penganut Buddha di Pontian Johor!

Catitan sahabat saya, Uncle Dan dari Selatan Malaysia

Pada hari khamis malam jumaat yg lalu (16hb 7 2009) , uncle berpeluang mghadiri satu majlis PengIslaman (convert) seorang saudara baru berbangsa Cina yg sebelum ini beragama Buddha dr sebuah kmpung nelayan di Pontian.. Subahanallah, Alhamdulillah,Wallahuakbar..... hanya ungkapan itu yg mampu dituturkn pd bibir ini..(1st time sheikh!! dpt tgk).. kami lebih kurang 20 org mnjadi saksi majlis yg ckup mmberi berita gmbira ini..mata dan telinga kami hanya tertumpu pd bibir saudara 'Aiyah Ah Hei ini..cukup mendebarkan gua ckp lu..!!...

Bila Ustaz Fadhilah (pakar Syifa' di Pontian) mengajar 'Aiyah mengucap 2 kalimah syahadah...ternyata berbelit dan terkelu juga lidahnya utk bertasyhid...

"Assss...hadu..an..la..ila..ha illa..LLah..
WA..asss...hadu..anna...muhammmaaadaaaa...rasulallah...."
aku brsaksi bhw tiada tuhan mlainkan ALLAH
dan aku bsaksi Nabi Muhammad itu adlh psuruh ALLAH...."
ffffuuuhhhh......
.semua hadirin dpt menarik lafaz lega...Alhamdulillah....

sambil tu sempat lg Ustaz Fadhillah berjoking...
"ni 1st time ana Islamkan manusia...susah jugak..sebelum ni byk kali duk Islamkn Jin je..." hehehehe.. (uncle hnya mampu tersenyum..control macho..walau xhensem).

'Aiyah bersetuju untuk menggantikan nama barunya dgn nama Muhammad Hilmi Ibrahim Bin Ah Hei... Hebat!!! Kan????

Sebelum mngakhiri kisah yg X seberapa ini, pd mlm tu uncle sempat berbual skjap dgn saudara Hilmi ('Aiyah) ini...uncle btanya.."camne bole terpikat dgn ajaran Islam ini?sejak bila lagi?...sambil2 tu duk mkn pisang tanduk goreng, ngan air teh o kaw...aauuum....mmmm...cedapnya...

Hilmi mnjawab "sbnarnya sy dh mula tpikat dgn Islam ni sjak zaman skola lagi..masa tu skola bcampur dgn plajar2 mlayu Islam...mlihat mreka hari2 solat zohor di surau skolah...rase ingin tahu tu pd agama Islam ini makin mendalam..pastu mlihatkan sepupu sy Ridwhan yg betul2 bjaya dan bahagia setelah memeluk agama yg suci ini..(Ridhwan saudara baru juga yg dah beberapa tahun memeluk agama Islam bsama2 satu family...yg skrg ini dah berjaya membuka sebuah restoran bnama 'Restoran Mu'allaf di bndr baru Pontian.)

"owhhhh....cenggitu citenye...baru ana taulah...jemput2 makan pisang goreng panas ni...haa..tambah2...aaauuummm..."....uncle mnyambung...

Harap secebis cerita yg dikongsi ini dpt memberi sedikit suntikan semangat kpd kita semua supaya lebih rajin, tekun, kreatif dlm usaha2 tarbiyyah dn kerja2 dakwah agama yg suci ini...kalau dah org Cina kafir pun ingin memeluk Islam..org2 melayu yg dah mengaku Islam tak reti2 ke nk mndalami dan mnperjuangkan Islam demi mnsyari'atkn nama ALLAH dn Rasulnya dimuka bumi ini...tlg FIKIR dan ZIKIR...

0 komentar:

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 Hitam Putih Kehidupan. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan