07 July 2009

Khas PRK Manek Urai : Diskusi bersama penyokong Umno - bahagian 3

Salam alaik. Aku cukup hairan mengapa Umno begitu sukar menerima Islam. Diskusi di bwh ini seperti biasa aku copy paste dari laman facebook. Pelbagai hujah yang aku rasakan logik utk mereka faham, ttp mereka tolak metah-mentah. Alasan mudah saja, mereka memperjuangkan bangsa Melayu di Malaysia. Aku telah menggunakan bahasa sebaik mungkin menerangkan keadilan dan keindahan Islam. Namun tetap ditolak.

Apa sebenarnya yg mereka perjuangkan? Sila baca diskusi ini.

(Sinar Harian) Kalau hendak bertemu jangan kutuk: PM - KUALA LUMPUR - Surat Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat mengundang berdebat telah dihantar kepada Datuk Seri Najib Tun Razak, tetapi sehingga semalam tidak ada apa-apa jawapan bertulis dari Putrajaya.SH 7 Julai

Maizura Hj Idris at 10:43am July 7
hmmm xyah layan la kehendak nik aziz tu....buang masa je..byk keja yg lebih penting lg yg perlu diselesaikan drp bdebat dgn "tok guru" yg alim lg bijaksana tuh.....

Amin Adabi Sulaiman at 10:51am July 7
bagi saya perlu..bagi menjernihkan keadaan politik sekarang dan menunjukan sifat keberanian serta sifat keterbukaan PM kita..xpe buang mase untuk AGAMA BANGSA DAN NEGARA..

Mohd Aminuddin B Mansor at 10:54am July 7
mcm bagus ko nih..hormat lah skit tok guru tu.kena pikir baik buruk knp tuan guru hendak berdebat dr org yg sudah pengecut dan mengalah.klu depan media megah hanya die yg betul si pengecut najib...

Kamilia Afrina at 10:58am July 7
buang yg keroh ambik yg jernih..

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 11:08am July 7
Maizura,ingat kata2 ini : "seseorang bermusuh dgn sesuatu yg dia arif atau kenal". saya cadangkan awk mengenali susuk tubuh tok guru dulu sebelum mengulas mengenainya. dgr dulu ceramahnya. dapatkan biodatanya. dalam youtube ada kan. Pliz be honest dalam menilai seseorg. Bukan Islam pun respect Tok Guru.

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 11:11am July 7
*pembetulan : tidak arif atau tidak kenal

Jeehard Abdul Rahman at 11:16am July 7
abg najib penakut x mcm abg ajis...hohoho....sila ikut mcm dlm citer sjn

Arnez Hamidi at 11:18am July 7
i'm quite puzzled why nik aziz so insistence to have debate with PM. What's the point anyway apart from him gaining popularity for his advantage, but not for the ummah as a whole and Malaysia in particular. Debate wouldn't solve any problem at all. Only excellent orator would gain popularity from the audience. Why nik aziz didnt want discussion instead (or what ever it is call in arabic).? Of course he would reject discussion with reason PM would twist facts of discussion afterward.Why i says this.? coz he is a person of trusting no one. No one is right but him. If he can reject proposal by his boss hj hadi, what more if its come from leaders outside his party.? i remember meeting him once, he dont even bother to look at my eyes nor smile..probably he saw sin on my forehead. he's really a plastic guy.

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 11:24am July 7
bagus komen kamu arnez hanmidi. yg bagus belum tentu tepat dan betul. debat dalam bahasa arab mujadalah. kenapa debat diwar2kan nik aziz? pmda umno kelantan membuat laporn polis perihal nik aziz, maka utk menerangkan knp beliau berhujah begitu perlukan penerangan kpd org ramai. dicdangkanlah debat terbuka kpd umno, atau lebih tepat pada dato najib. 2 soalan shj perlu di jawab kenapa umno tolak islam dan apa yg tak kena dgn pelaksanaan islam di kelantan.

Sanusi Bin Hassan at 11:25am July 7
salam,
benda ni basic jeeee....
dia yg tak hormat kan org melayu dan yang beragama islam,
kalau dah semua orang dia kata kafir,
kalau dah semua orang dia kata kominis,
kalau semua orang dia kata, buat tu buat ni haram,
dia dan pengikutnya yg fanetik kata betul...hhuhuhuhu,
nak buat perbincang utk agama bangsa dan negara pun tak mau....apa hal,
ni nak berdebat plak...aduhhhh
bagi saya biarlah dia berdebat dgn pasdakapkr dululah...
kalau kat situ dah ada conclutionya barulah ajak sesiapa yg nak sudi berbincang.....berbincanglah

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 11:28am July 7
mengatakan nik aziz tdk percaya kpd org lain (bc : presiden pas) itu juga tdk tepat. seorg yg alim agama kebiasaannya pasti ada khilaf antara mrk. perbezaan pendapat. ttp dalam 1 jemaah pendapat perlu diraikan. berlapang dada menjadi keutamaan. ini prinsip berjemaah yg didokong pemimpin pas dan para pendokongnya. nik aziz tak senyum bukan sbb sombong. kebiasaannya dalam meting dia fokus pd perkara yg dibangkitkan. nak tgok cara dia mengmbil perhatian yg amat sgt ktk org bercakap, lihat tgn beliau. didekatkan di tepi dahi.

Fairuz Al-Jengkari at 11:29am July 7
plactic guy? haha..terpulanglah. setiap org ada kelemahan. bagi saya beliau cth pemimpin islam yg terpuji di malysia. soal dia keras hati tau lain2, itu biasa. setiap org ada kelemahan.

Idham Anak Melayu at 11:30am July 7
saya setuju kalau duduk bersama berbincang dengan penuh hemah.. musyawarah dan tak payah Nik Aziz nak cabar2 Najib.. malu orang bukan Islam tengok orang Islam dok gaduh.. Bincang elok2, muzakarah dan kemudian tawakallah.. Selagi insan tu adalah Islam tetap ada iman di hatinya.. Nik Aziz belum terlambat.. Semua orang Islam mengimpikan keamanan dan berbaik baik diantara Islam

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 11:34am July 7
umno dan pas dah lama berada dlm sepak terajang politik di malaysia. pelbagai pahit maung yg dihadapi. baik pas mahupun umno. 50 tahun lebih. dr zaman dr burhanudin helmi mengepalai pas hingga nik aziz pelbagai wacana dan diskusi yg diadakan. muzakarah dah. namun tiada perubahan dsr umno itu. berdakwah itu pelbagai peringkat. dlm keadaan skrg, sistem sekularisme makin hancur dan hancur. maka cara utk menyedarkan kembali kpd islam adlh berdebat. tawakal apabila debat berlaku. tp kena ingat dgn usaha.

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 11:39am July 7
to sanusi hasan : isu kafir, komunis, halal haram yg dicetuskan nik aziz sy berharap awak mendapat maklumat dr kediua2 belah pihak. sekadar paparan media massa baik tak payah. carigali lagi sumber berkaitan isu2 ini di internet. knp boleh timbul, siapa yg mulakan, siapa yg menyebarkan fitnah, siapa yg rasis, siapa dalang pembunuhan di memali dll. apbila segalanya ada, maka buatlah penilaian seikhlas hati.

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 11:39am July 7
bdebat dgn dap dan pkr itu cdgn yg baik. sy percaya di peringkat pimpinan akan melaksanakan dan mungkin dh dilaksanakan.

Khalid Ahmad Zahari at 12:30pm July 7
kalau nak bincang tentang politik di sini, rasanya macam buang masa je! maaf tuan/puan!

Ahmad Akashah at 12:31pm July 7
x mo bincang, jadilah silent reader

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 12:40pm July 7
politik dan kepimpinan itu perkara asas dlm kehidupan bahkan dlm islam. dgn politik lahirnya pemimpin. malaysia negara demokrasi, mengamalkan pilihanraya utk memilih pemimpin. nak jadi pemimpin mesti melalui 1 organisai atau kumpulan yg kuat. maka lahirlah parti2 politik yg berasaskan perkauman dan islam itu sendiri.pemimpin yg dipilih itu pula akn mencorak khdpn rakyat, samada menggunakan islam sbg landas pemerintahan atau dasar sekularisme. maka, rakyat mahu tdk mahu akn berbicara juga perihal politik..buang masa itu mungkin pendapat. ttp selagi pengamalan atau perbincangan politik itu membawa manfaat pada Islam, maka perlu diteruskan bahkan wajib. Politik itu sebahagian dari ajaran Islam.jgn dipisah2kan. Haram hukumya. =>

Hairil Samad at 1:04pm July 7
X perlu berdebat..bila berdebat kedua2 parti akan berhujah mengatakn masing2 betul...dah nama pun berdebat sudah tentu satu pihak jd pencadang & satu pihak lg jd pmbngkng.. jd akhirnya xde penyelesaian.. debat sekitar 1 atau2 jam.. bila dah abis debat akhirnya kedua2 parti balik kpd parti masing2.. Sbnrnya yg lebih baik adalah pendekatan berbincang(musyawarah)yg dicetuskn oleh Dato Hadi Awang, ini lebih baik...Kita bknnya nak lihat siapa yg menang, atau siapa yg kalah..ttpi yg kita nak lihat adalah kesepakatan pemimpin2 kita berbincang menymbng idea didlm menyelesaikn pelbagai masalah/isu2 yg timbul sejak akhir2 ni.. terutamanya yg melibatkan org2 melayu & umat islam keseluruhannya...Berbincang ddk semeja itu lebih byk kebaikannya drpd berdebat...

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 1:16pm July 7
betul apa yg sdr hairil katakan. musyawarah itu cara yg lebih sesuai dpd berdebat. wpun betul, tdk bermakna ia tepat. ini pandangan saya la. polimek yg ditimbulkan mengatakan nik aziz itu dan ini wajar dijawab melalui debat ini. musyawarah itu penting dlm perkara2 yg saudara sebutkan. namun isu yg ingin ditimbulkan dlm debat ini adalah perkara dasar parti masing2. pertembungan pemerintahan Islam dan dasar sekular parti bangsa tersebut. penjelasan perlu. itu sebabnya debat ini perlu jadi dan ia suatu yg wajar.

Maizura Hj Idris at 2:20pm July 7
x bminat nk kenal pun..nik aziz bkn bsifat MAKSUM pun.... smpai setiap kesalahn lgsg tdk buleh ditegur... x semestinya tok guru itu betoi...ada masa perlu ditegur...

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 2:26pm July 7
hehe..maksum nabi kak..ulama itu pewaris nabi..mmg ada dosa..tegur la. tapi teguran itu biar berasas dan berdalilkan alquran dan hadith. bukan semberono menghentam. sbb tu saya ckp td kenal dulu pribadi beliau. bukankah tdk adil menghakimi seseorg tanpa mengenali beliau? saya masih waras lagi kak. masih bisa mentafsir siapa pemimpin yg akan menyelamatkan saya di akhirat.

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 2:27pm July 7
kalau baru ada manusia yg maksum mahu dikenali berat la. dah mmg xdek. muhammad itu rasul dan nabi yg terakhir.

Nurulashikin Bt Mohamed Raslan at 2:34pm July 7
relaxla en Akhi jgn lepaskan geram....tenangkan fikiran bwk sabar.....sebenanya isu org melayu ni tidak harus diperdebatkan bukan hanya org akan mengambil kesempatan keatas kelemahan kita tp dlm masa yg sama takut tragedi penjajahan kembali semula......cubale ingat sejarah n kenang skit perjuangan org dolu2 sbelum MERDEKA ......ini tanah MELAYU beb....kita sebagai ank MELAYU seharusnya pertahankan apa yg tinggal BUKAN apa yang ADA.........renung2kan

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 2:37pm July 7
yg perlu dipertahankan bukan bangsa melayu. yang perlu dipertahan dan diperjuangkan agama Islam. Islam dipertahan, otomatik melayu terbela. Kita istimewa di mlaysia krn kita Islam. o ye, debat itu bkn berkaitan isu org melayu, tapi isu berkaitan Islam. knapa Umno tak terima Islam sbg dasar pemerintahan. itu je. hehe..setakat ni I masih ok. mana ada I marah2. x geram pun.huhu..

Maizura Hj Idris at 2:59pm July 7
hmm.....teguran yg berasaskan alquran dan hadis? tp dok ngta ni org itu, org ini kafir, ayah pin, xnak berbaik2 sesama islam....itu mengikut alquran dan hadis ker punn...??
siapa yg suka menghentam sebenanya...
xpela...en akhi kan nk selmat di akhirat kelak...teruskan la pjuangan mu...

Nurulashikin Bt Mohamed Raslan at 3:00pm July 7
jawab2.....heheheheh

Nurulashikin Bt Mohamed Raslan at 3:05pm July 7
ISLAM itu bersaudara.......kena ingat Negara Majmuk mcm Malaysia sumenye pengundi bukan org Melayu je nak mengundi jd kena pertahankan AGAMA, BANGSA DAN NEGARA.....dlm masa yg sama ini tanah melayu...MELAYU LEKA HILANG KUASA.......tak kuasa aku korang ni.....cuba fikir sejenak....klu pembangkang berkuasa di Malaysia ni ntah apela akan jd........bru perintah 2 3 negeri....dah mcm2 isu timbul ini menunjukkan kjaan pembangkang sgt lemah untuk mentadbir dan takde semangat kenegerian....tgkla contoh pp n kdah....dah kucar kacir.....mcm mn ni....dlm manifesto manis je ble berjanji...tp tak di kotai....ditipui ada lerrrrrrrr

Maizura Hj Idris at 3:13pm July 7
xyah la tgk 2,3 negeri cik nurul...tgk negeri kelantan tu pun dh cukup... x lalu teman nk cite kat sini...
kat negeri teman ni pun dh berlambak2 org kelantan dok keja kat sini....bkn setakat agama je yg hebat, ekonomi n politik pun nk hebat jugak....

Nurulashikin Bt Mohamed Raslan at 3:14pm July 7
STUJU....HUHUHU

Farin Sawal at 3:41pm July 7
saya stuju ngan akhi...
cik puan nurul.. u kena BACA dgn betul ape yg diperkatakan
bukan perjumpaan tu nak bincang pasal KEBANGSAAN..
bukak hati bukak fikiran..
jgn dah tau tapi tutup sebelah mata...
lalalaaa....

ReportMaizura Hj Idris at 3:57pm July 7
masalhnya di msia nie kalau dh di sebut bangsanya melayu....dh confirm agamanya islam...tp kalau agamanya islam belum tentu bangsanya melayu....so wat pe nk di ajak berdebat lagi...dh sesama islam....sesama melayu.....
muhasabah diri lg penting drp berdebat tuh....

Nurulashikin Bt Mohamed Raslan at 4:04pm July 7
kalau bukan bukan pasal KEBANGSAAN pasal apa lak....takyah bincangle klu mcm tu.....bukan tak paham.....tp nk buat korang paham.....sbab korang ni tak paham bahasa....tak paham2 lg

Nurulashikin Bt Mohamed Raslan at 4:08pm July 7
farin ni muda lg....cuba hayati tentang perjuangan dan tanamkan sifat patriotik bru ble sembang

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 4:24pm July 7
sory, tadi ngajar student. huhu..buat maizura dan nurul ashikin yg ku sayang..soal melayu atau islam itu mudah saja. melayu tiada nilai di cc Allah melainkan melayu Islam. melayu Islam tiada nilai di cc Allah andai menolak Islam. jdlah melayu islam yg komited dgn islam. bkn perjuangan bangsa. saya menyokong pimpinan yg perjuangkan islam. yg tidak pisahkan agama dan politik. jelas kan. berhukum dgn apa yg nabi ajar.saya tdk taksub pd bangsa saya kerana saya taksub pada islam. saya yakin dan amat2 komited Islam penyelesaian segalanya. bukan melayu, patriotik, kebangsaan, sekular dll. bonus je Allah bagi org melayu ni agama Islam.

Maizura Hj Idris at 4:28pm July 7
ada perbezaan ke islam n melayu....melayu n islam..??

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 4:29pm July 7
agama Islam wahai sahabat2, tapi kefahaman islam itu berbeza. umno melayu islam tapi dasarnya perjuangan bangsa, pas juga melayu islam tapi dasar parti Islam. berbeda kan. mcm org solat juga. ada yg diterima dan ada yg tdk diterima. sbb itu saya tegaskan debat ini bg membahaskan perkara dasar parti. jalan penyelesaiannya mudah saja. ambil islam sbg cara hidup, baik politik, sosial, ekonomi, sukan dll. Islam perlu di atas dpd segala2nya. bukan bangsa.

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 4:30pm July 7
ya sayang. ada perbezaan. islam itu ad deen. cara hidup. melayu itu bangsa atau kaum.

Nurulashikin Bt Mohamed Raslan at 4:31pm July 7
untuk adindaku akhi.....siapalah kita disisi Allah SWT.....hanyalah saki baki habuk jer....siapele kita untuk menilai keislaman seseorang....lebih baik kita beriman kepadanya tanpa mengharapkan balasan....jgn hanya kita cukup dlm perihal agama kita dah rasa bongkak kat atas dunia ni.....perjuangan itu perlu demi memartabatkan maruah bangsa terutama UMAT MELAYU......bkan ramai pun kita ni.....apa salahnya BIAR TAK BERSETUJU TP AKHIRNYA KITA BERSATU.....org mlyu bkn ramai pun....apa2 hal mn kita nk merempat.....indu ble gak blk india....cina ble gak blk ngara deme.....MELAYU????????????.......

Maizura Hj Idris at 4:31pm July 7
mmg pjuagan islam tu penting....tp tgk la negara2 islam kita spt arab...iran..iraq....bersatukah mereka...amankah mereka...berjaya kah mereka...

Maizura Hj Idris at 4:34pm July 7
melayu balik indon......kehkehkehhhhhh

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 4:34pm July 7
itu kerana pemimpin mrk sama mcm umno di malaysia. semua dasar sekular. awk tgok raja saudi sygnya dia pada amerika, smpai dihadiahkkannya condeeleza rice ngn bush (sblum obama) cnderahati berjuta2 dolar. arab pun xdek nilai di cc Allah.

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 4:35pm July 7
to akak asyikin : bersatu melayu dengan bersyarat. dgn islam kak. sy ulang dgn ISLAM.

Maizura Hj Idris at 4:36pm July 7
sebagai seorang islam....siapakah kita utk menilai seseorang tu di sisi ALLAH.....

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 4:41pm July 7
Allahuakhbar..sy udah bilang. pembawaan dan kepimpinan itu sudah ada cthnya. quran jg memaksudkan siapa pemimpin yg adil, siapa yg zalim. quran juga dah maklumkan siapa yg fasik, siapa yg munafik dll. sbb itu di angkat kisah2 kaum2 nabi yg dulu. mrk binasa krn apa. ciri2 itu ada pd pemimpin. maka kita menilai atas dasar apa yg Allah ttpkan. tapi itu tidak mutlak. penilaian mutlak itu milik Allah. mcm akak jumpa ssorg, baik akhlaknya, baik percakapan, sdh tntu kita menilai dia sorg yg baik. jumpa org jahat, kasar dll, hati kecil hendak atau tidak pasti akan menilai org itu tdk baik. apatah lagi pemimpin bg sebuah negara.wajib utk dinilai mrk. mrk mebawakan visi yg Allah perintahkan. bagaimana? jdkan Islam itu atas segala2nya.

Zam'zari Mhd at 4:43pm July 7
Meja muzakarah ditendang.. Debat dimintak.. Dato Seri Najib. jgn layan debat.. cuma kalo nak bincang boleh.. tapi demi ummah... tapi PAS mana nak bincang elok.. depa nak lawan2..

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 4:47pm July 7
Insyaallah En Zam'zari, perpaduan ummah Islam itu yg dicari.

Nurulashikin Bt Mohamed Raslan at 4:51pm July 7
sebut pasal penilaian sya suka sgt......maknanya pemimpin macam UMNO lah dikehendaki olehNYA....sbab itu UMNO masih menjadi pemimpin Islam keseluruhannya....Alhamdulillah Amin.....Allah pandang tinggi pada Kepimpinan UMNO sehingga dimartabatkan sebagai kepinpinan Islam YANG DIIKTIRAF SELURUH DUNIA.....berbanggalah org melayu masih ble jd pemerintah...kalau kome yg menang jwbnya cina lah pemerintahnya.....contohnya dah ada mcm kat ngri perak....NIZAR peminpin BONEKA huahuahua sedihnya malunyer aku masa Nizar jd MB....

Farin Sawal at 4:55pm July 7
sbb saya muda saya kena fikir wahai kakak2...
org muda ni yang akan MEMANGKAH untuk generasi akan dtg...
nak kene tau gak sape kaca dan sape permata
jangan sok kat akhirat baru nak menyesal...
tangan yg tersalah pangkah tu yang tolong jawabkan......
sbg PEMERINTAH NEGARA pun tak terkecuali dari kene soal siasat ngan ALLAH setiap ape yg dia beri kat rakyat ni tau..
berani kerana benar...
Allahuakbarr!!!

Nurulashikin Bt Mohamed Raslan at 4:56pm July 7
Akhi kata perjuangan ini harus berteraskan ISLAM.....maknanya akhi ni masih cetek dalam ilmu agama....Allah tak pernah memerintahkan makhluknya untuk berburuk sangka smada pd yg hidup ataupun mati.....samada secara terang atau pun dalam hati....lebih besar dosa berburuk sangka dari perbuatan zina....ingat tuh....kembalilah ke pangkal jalan sebelum anda diusung atas jalan...( mati )

Maizura Hj Idris at 4:58pm July 7
MasyaAllah....diri kita nk menilai diri seseorang tu xde masalah....yg baik dijadikan teladan..yg buruk dijadikan sempadan..tp saudara bercakap td "disisi ALLAH.."...Jd that's y saya katakan td,..siapakah kita nk menilai org tu di sisi Allah...baik jahat seseorang tu ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI...DIA yang menentukan...bkn kita...
zamzari: dorang tu dr dulu smpai skang mmg xleh nk bwk berbincang. asik nk cr kesalahan org lain je, pe yg org lain buat semua x betoi je...dorang jugak yg betoi...islam kah itu...????

Nurulashikin Bt Mohamed Raslan at 4:59pm July 7
btul...btul....btul....( upin & ipin gak betul...wakakakaakak )

Nurulashikin Bt Mohamed Raslan at 5:07pm July 7
cermin diri kita dulu sbelum nak menilai kaca atau permata......dah cukup ke sumbangan kita kepada negara....ikhlas ke kita dalam perjuangan.....yang pentingnyer.....ckp banyak ntah2 daftar SPR pun blum takpun farin je la jd pemimpin klu rasa diri tu permata......

Nurulashikin Bt Mohamed Raslan at 5:10pm July 7
kalau tak pertahankan apa yg diperjuangkan org terdahulu jgn nk harap generasi akan dtg dapat mewarisi....silap2 hb....generasi akan dtg merempat.....

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 5:11pm July 7
sy tidak akn tany kpd diri samada apa sumbangan sy kpd negara kerana sy akan bertanya apa sumbangan sy kepada islam di negara malaysia.

Nurulashikin Bt Mohamed Raslan at 5:13pm July 7
kalau mcm tu en akhi......kenapa korang nk berpakat dengan dap dan pkr.......juangkanlah ideologi PAS......

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 5:14pm July 7
berburuk sangka? kepada perkara yg hak itu ok. sy berburuk sangka kpd obama. wpun pelbagai cara untuk menawan hati ummat islam ttp di blkg nya yahudi. sy cuba juga bersgka baik pd pemimpin umno, tp apakan daya mereka rasuah, salah guna kuasa, menolak islam, ambil agama separuh, politik separuh.

Nurulashikin Bt Mohamed Raslan at 5:14pm July 7
maslahnya kome ni rasa org Islam je dalam Malaysia ni

Maizura Hj Idris at 5:17pm July 7
hahahahhaa....berburuk sangka la tuh cik abg oiii...

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 5:20pm July 7
Islam itu utk semua bangsa.

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 5:21pm July 7
haha..mmg la..buruk sngka pd pemimpin yg korup..buruk sgka bkn krn andaian, tapi dr penilaian. penilaian bkn suka2 tp berfakta.

Maizura Hj Idris at 5:23pm July 7
pas for all.....semua bangsa leh jd pemimpin negara...

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 5:25pm July 7
yup, yg penting dia islam. dats y hadith menyebutkan : "taatlah kamu kepada pimpinan walau dia dr bangsa habsyi". habsyi tu org negro. hitam legam. nmpak gigi je.

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 5:26pm July 7
islam dan fhm apa fungsi pemimpin islam.

Nurulashikin Bt Mohamed Raslan at 5:26pm July 7
Allah sj yg dapat mengampunkan kecabulan mulut akhi ni....moga2 diterimalah ibadatnye....UMNO tak pernah minta kome berbaik sangka pun.....BIARLAH ADA BUKTI DAN FAKTA bila nak menyatakan sesuatu....takut TERLAJAK PERAHU BOLEH BERUNDUR...TERLAJAK KATA BOLEH BINASA...Subhanallah...org yg cetek ilmunya mmg gituler gaya berhujah....patutler tak kemana.....

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 5:26pm July 7
bkn skdr dia bangsa lain, tp fhm kesyumulan islam.

Nurulashikin Bt Mohamed Raslan at 5:29pm July 7
pertelingkahan yang tiada berkesudahan......tu sbbnya sampai ke hr ni PAS huru hara.....

Nurulashikin Bt Mohamed Raslan at 5:31pm July 7
feninglah....feninglah.......

Nurulashikin Bt Mohamed Raslan at 5:32pm July 7
ha bguihler...lpas ni bwk msuk bnyak org negro (catatan aku : apa la statement camni, aku bg cth dr hadith, dia main2 pulak)

Maizura Hj Idris at 5:33pm July 7
bkn pe cik nurul...dorang ngat dgn nama ISLAM tu dorang dh hebat...dh perfect...biaq p laa....sbb dorang buat x betoi camna pun tetap msk syurga la gamaknya kut......

Nurulashikin Bt Mohamed Raslan at 5:35pm July 7
hm......gitu ker.....

Akhi Fairuz Al-Jengkari at 5:35pm July 7
haha..ikut awak berdua la..nak balik keje..huhu..nak punch dulu..mlm krg sambung lagi ek..salam

Nurulashikin Bt Mohamed Raslan at 5:36pm July 7
ok lah akhi....esok da kita sambung HUJAH ni....nk balik buat amal ibadat lg baik lalalalalalalalalalooolalalalalala

Maizura Hj Idris at 5:37pm July 7
teman nk pekena teh tarik duluuuuuuuuu...........

Maizura Hj Idris at 5:39pm July 7
NK SAMBUNG BERDEBAT KAT KEDAI KOPI LAK....NK JOIN JOMMMMMMMM.....HWEHEHHEHE...
SALAMMMM.....

Farin Sawal at 5:39pm July 7
i pun pening ade lagi orang yg masih berfikiran sempit..
adoiyaiii...
but i know something...
u pun sbnrnya dah tau mana btol mana tak..
cuma sogan jer nak ngaku.....
kan..kan...

Nurulashikin Bt Mohamed Raslan at 5:39pm July 7
huhuhu.......akhi mlm kang ktaorg ngan suami tersayang xbrapa nkm ada masa nk brjawab hujah huhuhuhuhu

Hairil Samad at 7:44pm July 7
Tp pada hakikatnya..Pas pun tidak secara total bersedia melaksanakn undang2 islam..Ini jelas...kita jgn hanya berckp secara teori semata2..ttpi tidak melaksanaknnya... Realitinya byk tindakan yg di war2kn oleh Pas masih tidak dialksanaknnya.. Mmg diakui kerajaan yg ada skrg ni..tidak sesempurna mengikut spnhnya syariat islam..ttpi setiap dasar/ peraturan yg hndk dibuat..tidak pernah kita meminggirkn islam..Islam sentiasa berada di atas sblm mmbuat sesuatu keputusan..malah ia mnjadi rujukan utama sblm boleh dilaksanakan..Ttpi adakah Pas & PR di 4 buah negeri yg ada sanggup & sudah bersedia spnhnya utk melakukan perubahan melaksanakn keseluruhan syariat islam secara total.. Jika di Arab Saudi sy boleh katakn ya..sbb secara total masy. arab saudi adalah beragama islam..Ttpi di Malaysia kita ada berbilang kaum, agama & bangsa.. setiap mereka ini punya peranan & hak mereka masing2..Ttpi ini bkn alasan utk kita tidak meletakkn islam sbg keutamaan..Islam ttp sbg keutamaan..

Pesta Pas at 7:58pm July 7
PAS memang tidak boleh melaksanakan undang2 islam. lihat di sini dlm youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=VKZRdROmaL4

Pesta Pas at 7:58pm July 7
tetapi pendekatan yang mesti diambil adalah ajar semua umat kita di negara utk memahami dasar parti supaya tidak dikelirukan BN.

diskusi berakhir di sini. aku cuba memahamkan mereka perkara basic. itu pun tak faham. aku tau mereka saja2 buat tak faham. dah lama bergelumang dalam umno, jadi kefasadan umno itu ditolak jauh2. bila kita menerangkan kebobrokan dasar umno (baca : sekular), mrk menjawab kita tiada hak menilai ssorg. mrk suruh aku bersangka baik. gesaan mrk itu telah menjawab persoalan aku kenapa mereka hanya memejamkan mata melihat kejahatan serta kemungkaran umno. jawapannya mudah saja, mereka bersangka baik kononnya. Amat malang zaman teknologi yg terkini golongan muda seperti mereka terkebelakang dr segi maklumat. kalau golongan 50 tahun ke atas aku tak pelik, muda lagi beb..mengkritik PAS tiada masalah, kritikan yg membina la. yg boleh memantapkan lagi jemaah. terpulang la bagaimana penilaian pembaca.

8 komentar:

cucu tok senik said...

sakit ati giler ngn minah 2 0rg tu. putar2 belit lak. mulut xde insuran

Akhi Fairuz Al-Jengkari said...

UMNO DULU KINI DAN SELAMANYA..IF NAK JOIN DISKUSI DGN MEREKA, DI FACEBOOK AWAK KENA JOIN PORTAL BERITA SINAR HARIAN. NNT MEREKA AKAN HANTAR BERITA2 TERKINI.

نىك محمد حافظول said...

orang kalah hujah macam tu jela abe.. macm macm alsan leh bagi... belakang media bleh la kata bukan bukan2. tak de pekdah la, itu la ini laa.. so ape yg pek dah selain drp debat? hisssss....

kalu zaman nabi musa, ibrahim, puak puak taghut nie ajak debat dulu sebelum menentang..

tapi lain dengan zaman niee,, tak gentleman langsung, bahkan PENGECUT lagi. yg penyokong tegar UMNO, lu dah ada otak,, lu pikir la sendiri..


note : facebook tu aper be... leh tolong tunjuk ajar tak.. macam best ajer.. c u again ;)

Akhi Fairuz Al-Jengkari said...

haha..facebook mcm myspace, tagged, hi5 dan freindster..cuma yg ini dia gabungkan teknologi blog dan myspace atau lain2..so jadilah facebook..

pimpinan kita ramai yg dh ada facebook..tp blog still lagi jalan..nak promote blog di sini lagi senang..

yg penting dftar dulu akaun di www.facebook.com

harakahdaily versi fbook ada, sinar harian fbook ada, najib fbook pun ada dll..

jd lebih mudah..nak jumpa kawan masa sekolah tadika dulu pun boleh..mmg advance dr yg lain..twitter pun boleh tahan jugak..tapi skrg fbook pun dh menganccam..

umno tkut betul dgn fbook ni..

نىك محمد حافظول said...

oh gitu,, satu penjelasan yg cukup cukup hebat... hhahahahah..

nanti i try yer.. kot kot boleh cambahkan kita punyer knowledge di situ, siapa tahu, kan be? hehe

sambil sambil tu kena serang puak puak umno. bagi dia takut hingga kecut sampai kecik kepala kepala.. hahahah

ok be, thanks for da information about fcbook. grateful thanks to u. byeeee

Akhi Fairuz Al-Jengkari said...

ok, selamat berfacebook..

mohamad fadzil said...

salam.. memang geram la dgn tuan puteri umno ni... saidina umar pnah cakap "kemuliaanku kerna islam..." lbh kurang gitu kot.dalam lagu hijjaz pon ada... so, mmg melayu ini tiada di cc ALLAH.. cuma kat M'sia ni, ALlah mayb pilih "melayu" sbg ikon untuk agama islam.. hakikatnya, ramai org islam yg islam dari i.c diorang je.. tp x de pengamalan dan penghayatan dalam islam tu sndri.. ulama umno harussani pon pnah wat statement yg ramai org melayu dah murtad... so??? melayu x semestinya islam...tgk pulak dari sirah.. guane kerajaan islam tumbang pd org monggol yg dikepalai olh gengkis khan... kerajaan islam tumbg sbb time tu org islam dah x gaya islam.. so, allah gant dgn keturunan khan ni.. wallahu a'lam...

Akhi Fairuz Al-Jengkari said...

benar katamu ya syeikh fadzil..

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 Hitam Putih Kehidupan. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan