Powered By Blogger

15 June 2009

Sisters In Islam : Perjuangan 'Gender' Tidak Perlu Jika Islam Dilaksanakan Sebaik Mungkin

Posting ini aku copy paste dari blog http://www.ushahidu.blogspot.com - semoga bawa manfaat buat kita bersama :

Muktamar PAS yang baru berlangsung menerima usul mendesak majlis Fatwa Kebangsaan menyiasat dan mengharamkan SIS jika NGO itu didapati benar mengancam akidah umat Islam. Aku gembira bila isu tentang SIS ini timbul dan menjadi buah mulut di negara kita.

Seharusnya isu SIS ini telah dibangkitkan sejak dulu lagi. Cadangan Dr. Khir Toyo membuang nama Islam dalam pertubuhan itu merupakan idea yang agak baik.

SIS perlu memahami punca masalah tentang isu yang telah dibangkitkannya seperti poligami dan harta pusaka. Aku yakin punca ramai wanita yang tidak setuju dengan poligami adalah kerana perlaksanaannya, bukan amalan yang telah dihalalkan oleh Allah itu.

Wanita dan isteri-isteri takut dengan poligami kerana telah dihantui oleh kes-kes poligami yang telah banyak didengari di media massa ataupun berlaku di kalangan rakan atau saudara terdekat.

Kegagalan lelaki yang berpoligami menunaikan tangggungjawab sebaiknya dan juga punca mereka berpoligami itu telah disalah tafsir dan memberi imej buruk kepada amalan poligami itu sendiri.

Amalan poligami dan masalah yang timbul adalah dua perkara berbeza. Begitu juga dengan isu pembahagian harta pusaka. Apa yang telah ditetapkan dalam Islam itu sudah cukup cantik. Mudahnya menjadi seorang wanita. Kurang tanggungjawab berbanding lelaki. Bersyukurlah jadi wanita. Banyak harta yang perlu diuruskan susah juga. Silap nanti akan disoal di akhirat.

Perjuangan membela nasib wanita dan perjuangan 'hak wanita' adalah dua perkara berbeza. Sedarlah, tidak perlu perjuangan kesamarataan hak lelaki atau wanita kerana lelaki dan wanita memang berbeza seratus peratus. Lelaki ialah XY manakala wanita ialah XX. Unsur genetik berbeza melahirkan hormon, pemikiran dan tindakan yang berlainan.

Komentar :

Untuk pengetahuan, selain dari Zainah Anwar dan Dr Amina Wadud, SIS ini di dokong oleh pimpinan2 negara dan juga anak2 pimpinan negara. Sebagai cth : Marina Mahathir - anak Tun Mahathir; lihat gambar atas serta Nori Abdullah - anak Tun Abdullah Badawi. Inilah sebabnya usul Muktamar PAS yang lepas mendesak agar Majlis Fatwa Kebangsaan menyiasat dan mengharamkan SIS ini. Bukan tidak pernah bermuzakarah dan berbincang dengan SIS, tetapi ibarat masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Sisters itu sendiri ibarat Sister bagi church. Gunakan perkataan Islam di hujungnya, mereka tidak layak. Konon menghukum dengan ajaran Islam, tetapi tidak mengambil Islam sebagai cara hidup. Ibarat nelayan yang berbicara berkaitan pembinaan bangunan. SIS juga begitu!

2 komentar:

ziddy said...

sisters in islam la konon. tudung pun tak pakai.

Akhi Fairuz Al-Jengkari said...

haha..tau xper..sisters kat biara gereja pun pakai tudung..huhu..

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 Hitam Putih Kehidupan. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan