Powered By Blogger

11 June 2009

Lagi-lagi PPSMI!

Penyerahan Memorandum Muafakat Ulama' Mansuhkan PPSMI kepada Majlis Raja-raja Melayu melalui Penyimpan Mohor-mohor Besar Raja-Raja Melayu.

Kuala Lumpur,10 JUN - Pihak Majlis Raja-Raja Melayu melalui Penyimpan Mohor-mohor Besar Raja-Raja Melayu, Tan Sri Engku Ngah Ibrahim telah sudi mengadakan pertemuan dan menerima memorandum wakil ulama' bagi mendesak kerajaan memansuhkan segera PPSMI.

Pertemuan itu diketuai Pengerusi SHURA,Ustaz Haji Abdul Ghani Shamsudin ; Setiausahanya, Haji Azmi Abd. Hamid ( Presiden TERAS ) ; Prof Shaharir Mohd. Zain ( Timb. Pengersui Gerakan Mansukan PPSMI ) Encik Hasni Abas ( Saetiusaha Gerakan Mansuhkan PPSMI ) Prof. Abdullah Hassan ( Pensyarah UPSI ) Ustaz Dr. Abdul Rahman Awang ( Pensyarah UIAM ) Ustaz Wan Ahmad Tarmizi Abd. Aziz ( Pengerusi Persatuan Penyokong Sekolah Agama Rakyat ) Hj. Salleh Abu Bakar (Ketua Penerangan TERAS ) Ustaz Azhan Ishak ( Pengarah Pusat Motivasi At-Taqwa,Ipoh )

Menurut Ustaz Abdul Ghani, pelbagai NGO Islam dan seramai 800 ulama'seluruh negara menyatakan sokongan bagi mendesak kerajaan menghapuskan PPSMI. Pertemuan hampir satu jam itu berlangsung di Pejabat Penyimpan Moohor-mohor besar raja-raja berhampiran Istana Negara. Ustaz Abdul Ghani dan ahli rombongan juga mengharapkan memorandum itu dapat dipanjangkan kepada mesyuarat Majlis Raja-Raja Melayu yang akan berlangsung pada 29 dan 30 Julai 2009 di Kuching, Sarawak.

Komentar :

Isu PPSMI bakal melibatkan Majlis Raja-raja Melayu. belum reda isu PPSMI, Menteri Pelajaran yang baru ingin mewajibkan pula Bahasa Inggeris sebagai syarat lulus SPM. Malang pelajar di Malaysia. Terutama yang berada di luar bandar. yang diceruk pedalaman? mereka yg perlu menaiki bot atau sampan utk ke sekolah. Di mana kedaulatan bahasa Melatu itu. Kamu pejuang bangsa, kenapa ketepikan bahasa melayu? PPSMI belum ada kata putus, kenapa timbulnya perkara yg lain pula? berdolak dalik.

Teringat aku akan bait-bait sajak A. Samad Said : "andai menjadi merak, janganlah menjadi merak yang sombong, dan jika menjadi kala, janganlah menjadi kala yang berbisa"

Tun Mahathir pasti tidak senang duduk andai Majlis Raja-raja menetapkan suatu keputusan yang tidak menyebelahi dasar yang diperkenalkannya. Muhyiddin Yasin dan sekutunya pasti tidak berani kehadapan andai tidak mendapat 'restu' dari Tun Mahathir. Masa masih ada wahai Menteri Pelajaran, hapuskanlah dasar-dasar yang merugikan pelajar. Manfaat atau mudarat? Sudah tentu mudarat lebih banyak!

Hidup hidup, hidup BM!
Hancur, hancur, Hancur PPSMI!

0 komentar:

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 Hitam Putih Kehidupan. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan