26 June 2009

Jom Berkenalan Bunga-Bunga Jengka!!

Sekali sekala bercerita perihal kampung halaman bagus juga. Lagipun Bulan 6 blog aku sarat dengan isu-isu semasa serta perihal politik. Ok, sebelum aku bercerita berkaitan 'bunga-bunga jengka', apa kata aku terangkan bagaimana nama JENGKA itu wujud. Begini, tanah rancangan jengka ini berasal dari perkataan JIN-KE. Ha-ha-ha. Lucu kan. Asal dari perkataan Jin. Maklumlah sebelum Felda Jengka dibangunkan, di sini kawasan hutan dan menjadi tempat Jin Bertendang; bak kata bapak aku la.

Untuk makluman, ada 25 felda di dalam jengka. Maksudnya ada 25 Jin di sini. Macam aku, Jengka 21. So, aku Felda JIN-KE 21. hu-hu-hu.. Yang peliknya nama Jin Ke bertukar kepada Jengka. Boleh la. Ada mirip-mirip juga bunyinya. Ok, sekarang mari kita berkenalan dgn bunga-bunga Jengka. Kalau tak silap aku, dari 25 Jengka yang ada, terdapat 21 Jengka je yang menggunakan nama bunga. Sebagai contoh Felda Anggerik Jengka 1. Lebih lanjut, jom aku tunjukkan bunga-bunga yang mewakili Jengka.

1. Felda Anggerik Jengka 1

2. Felda Cempaka Jengka 2

3. Felda Dahlia Jengka 3

4. Felda Cempaka Jengka 4

5. Felda Kekwa Jengka 5

6. Felda Keembong Jengka 6

7. Felda Kenanga Jengka 7

8. Felda Kesidang Jengka 8

9. Felda Kesumba Jengka 9

10. Felda Mawar Jengka 10

11. Felda Melati Jengka 11

12. Felda Melor Jengka 12

13. Felda Puteri Malu Jengka 13

14. Felda Raya Jengka 14

15. Felda Semarak Jengka 15

16. Felda Sena Jengka 16

17. Felda Seri Pagi Jengka 17

18. Felda Seroja Jengka 18

19. Felda Siantan Jengka 19

20. Felda Tanjong Jengka 20

21. Felda Teratai Jengka 21

Bagus juga maktubkan nama-nama bunga yang berbeza bagi mewakili jengka masing-masing. Aku Jengka 21, so bunga TERATAI merupakan bunga tema kampungku walaupun nak cari bunga teratai kat Jengka 21 susah. Apa yang penting, kekalkan kehijaun kampung masing-masing.


(o ye, akhi fairuz al-jengkari tu aku ambik dari asal kampung aku; Jengka. So, jadi la al-jengkari)

0 komentar:

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 Hitam Putih Kehidupan. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan