Powered By Blogger

30 May 2009

Aku & Jaringan Maklumat di Internet

Bila agaknya kali pertama anda berjinak-jinak dengan internet? apakah rangkaian atau laman web yang menjadi kegemaran anda? youtube, friendster, tagged, myspace, facebook, blog atau lain-lain?

Baiklah, terus terang aku katakan di zaman persekolahan aku ni buta IT. chatting? laman web? email? apa tu? ketika itu, aku langsung tidak nampak apakah kepentingan alam maya ini.

Semua itu mula berubah apabila aku melanjutkan pelajatan di IPT. sedikit demi sedikit, aku mempelajari selok belok internet. awalnya, aku langsung tidak mempedulikan ledakan capaian maklumat di internet, namun semua itu beransur-ansur berubah. nak siapkan asignment, maklumat perlu dapatkan di internet. baru senang nak copy and paste. hu-hu-hu..

Aku masih ingat lagi, laman web yang wajib aku buka setiap kali pergi cc adalah harakahdaily.net. tengah belajar kan, nak beli surat khabar harakah pun susah, kebetulan pulak aku menginap di asrama. susah beb nak bawa masuk paper harakah dalam asrama. silap gaya kantoi ngan HEP, masak aku. ha-ha-ha..macam bawak ganja kan..

Itulah rutin apabila aku berkesempatan ke cc. Email ada. Buat, kemudian tak bukak lama. last2, password tak ingat, habis outdated camtu jer. ha-ha-ha.. Tahun 2006, junior aku (polaris) tolong buatkan akaun aku di friendster. ha-ha-ha..buat la, aku tak kisah. terbengkalai 2 bulan juga fster aku tu. ye la, tak tau apa yang boleh aku dapat dalam tu.

lama-kelamaan, aku mula seronok layan friendster, ramai rupanya kawan2 aku yg dah ada friendster. so, apa lagi add la. join pulak group dalam frienster. create pulak group yg baru. o, rupa2nya fdster macam2 maklumat boleh dapat ek. bagus-bagus-bagus.. boleh dikatakan, hari2 aku pergi ke cc bukak fster, komen, mesej, update, beri komentar dalam group dan lain2..

tahun 2008, aku dah bosan dgn fster. so, jarang bukak, jarang update, semuanya jarang. try pulak buat akaun tagged, facebook, youtube dan lain2.. buat memang seronok, tapi nak updatenya malas. yang masih kekal sampai sekarang cuma facebook. lagipun facebook lagi banyak kegunaannya. nak cari kawan lagi senang. yang terpisah 7 tahun pun boleh jumpa (ana mesti senyum baca). nak kongsi apa2 pun boleh. bagi aku facebook ini macam blog + frienster = facebook.

tapi dalam banyak2 tu, blog jugak yang paling kena dengan jiwa aku. mulanya tak pandai langsung dan tak ambil tahu pasal blog. apabila pilihanraya mac 2008 yang lepas, baru aku buka mata kepentingan blog dan pengaruhnya. boleh menggugat kerajaan. maklumat lagi pantas dari media perdana. masalahnya sekarang ni, macam mana nak buat blog?ha-ha-ha..

malu bertanya, confirm sesat punya. so, aku ambil la tips2 yang baik punya dari akhi nik hafizul (http://www.nikhafizul.blogspot.com/). beliau banyak mengajar aku bagaimana nak menghasilkan artikel yg baik, nak dapatkan template yang menarik, bagaimana menghiaskan blog dengan gadget2 dan lain2. syukran ya akhi.. (harap nikjoe tak berhenti menulis dalam sketsa sebuah perjuangan...hu-hu-hu)

alhamdulillah, 4 bulan YOUTH MOVING FORWARD (YMF) ini beroperasi. macam2 kata semangat, komen, kritikan dan cercaan yang aku dapat. bagus, itu respon yang baik. lagi banyak komen, lagi bagus. lagi bersemangat aku untuk menulis. aku sedar blogger yang di cop sebagai pro kepada pembangkang (pakatan rakyat = pas + dap + pkr), pasti akan mengahadapi perkara yang sama.

namun bagi aku, ini negara demokrasi (jika boleh dikatakan begitulah), kebebasan bersuara adalah hak setiap rakyat. ini sahaja ruang yang ada bagi kebanyakkan rakyat untuk menyatakan pendapat. tidak kiralah isu2 yang menyentuh perihal politik, agama, ekonomi, sosial dan lain2. oleh yang demikian, aku tegaskan di sini aku akan meneruskan berkarya di dalam YMF ini. bukan atas dasar aku suka menulis, suka mengkritik atau lain2, tetapi atas dasar kesedaran.

kesedaran apa? aku rasa para pembaca sekalian ada jawapannya...

1 komentar:

Anonymous said...

Nice fill someone in on and this mail helped me alot in my college assignement. Thanks you for your information.

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 Hitam Putih Kehidupan. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan