12 September 2009

Kisah 4 - Lailatul Qadr

beb, kisah 1 hingga 3 menceritakan berkaitan tafsir surah al-qadr. untuk pengetahuan para pembaca sekalian, jam di hujung paparan sebelah kanan penjuru notebook aku menunjukkan pukul 3.28 pagi bertarikh 12 september 2009 atau 22 ramadan 1430. ya, 10 malam terakhir. namun bukan malam yang ganjil.

sabda RASULULLAH yang baksudnya, “…Maka carilah ia sungguh2 pada 10 malam yang terakhir dari Ramadhan.”

aku berfikir juga, jika berkebetulan malam ini adalah malam lailatul qadr, adakah aku mendapat pahala menulis selama 1000 bulan? wau!! lumayan ganjaran itu. Insyaallah andai kisah ini memberi pengajaran dan penambahan ilmu kepada kita semua.

sesuatu yang menarik berkaitan malam lailatul qadr ini adalah pada satu ketika di salah sebuah bandaraya di amerika syarikat tiada langsung kes2 kemalangan, kecurian, kematian dan rompakan. pihak berkuasa merasa hairan dan pelik mengapa ini boleh berlaku. setelah diselidik, rupanya ia berlaku di dalam bulan ramadan. dan berkemungkinan besar ia malam lailatul qadr.

ok, kenapa ini bholeh berlaku? kamu ingat atau tidak terjemahan tafsir sebelum ini : Selamat sejahteralah ia (lailatul qadr) sehingga terbit fajar (subuh). ya, malam itu semuanya semalat. kemalangan zero. kecurian zero. rompakan zero. segalanya baik2 saja. unggas2 steady, langsung tdk aktif seperti hari2 sebelumnya. cuaca tdk terlalu panas dan tdk terlalu sejuk. bintang2 jelas kelihatan. Allah, begitu byk tanda2 Allah tunjukkan pada kita bagaimana mencari lailatul qadr.

teman2, sekiranya terdapat bayi yang lahir pada malam ini, semuanya akan mendapat rahmat dr Allah SWT, samada lahir sebagai muslim atau non muslim. dan insyaallah suatu kajian yang dibuat kebanyakkan non muslim yang memeluk islam semasa dewasa adalah mereka yang lahir pada bulan ramadan. mungkinkah mereka lahir pada malam lailatul qadr? Allah lebih mengetahui. Namun aku ttp optimis, malam ini selamat sejahtera hingga terbit fajar. Allahuarabbi..

agak2 la, bagaimana kita tdk terlepas lailatul qadr setiap kali ramadan menjelang? senang sahaja. Ikut tips dari sahabat Nabi SAW; Ibnu Masud : " Setiap malam adalah malam Lailatul Qadr"

haha..jika kita berpendirian spt Abdullah Ibnu Masud, nescaya kita tdk akan terlepas malam lailatul qadr setiap tahun. tidak kiralah samada ia malam ke 21, 23, 25, 27, mahupun 29. dan yang pasti esoknya cahaya matahari samar2 menembusi bumi kerana dipenuhi dgn tutupan sayap para malaikat. Allahuakhbar!!

0 komentar:

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 Hitam Putih Kehidupan. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan