03 January 2010

ISU YANG NAK MENUTUP ISU YANG LAIN - TUNTUTAN KALIMAH ALLAH

Salam to all. Allahurabbi. Sungguh pintar pihak itu memanipulasi isu. Buka isu lain, matikan isu besar yang lain. Pejuang Islam ya? Kenapa kini? Malas nak ulas panjang-panjang. Ikuti sesi 'diskusi' aku bersama rakan2 facebook semalam.

Akhi Fairuz Al-Jengkari Hei, Allah ni milik eksklusif orang Islam je ke? Allah itu kan Rabb Sekalian 'Alam. Baik agama & bangsa semuanya Allah Tuhan mereka. Cuma mereka dgn apa yg mereka imani, dan kita dpt apa yg kita imani. Bagimu agamamu, bagiku agamaku. Ruang diskusi mana? Bagi aku, bila Kristian beria benar nak guna kalimah Allah, bukankah mereka memperakui apa yg kita imani? Allah itu Esa.

Yesterday at 8:09pm · ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Buletin utama : mahathir dan pemimpin2 umno yg lain tumpang semangkuk konon menjadi pejuang islam tulen.
Yesterday at 8:09pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
diletakkan komen ustaz nasarudin yg dipotong2 bagi mengelirukan rakyat yg pihak pas menyokong umno.
Yesterday at 8:10pm ·
Faizal Haredz
Faizal Haredz
AYUH rakan rakanKU....!!! Jumaat 08Hb JAN PERKASA MALAYSIA bersama2 NGO2 Melayu Islam Yg Lain akan Mengadakan Protes Besar2an Selepas Solat Jumaat Di hadapan PINTU MASUK MASJID NEGARA. Tarikh : 08hb Januari 2009 Lepas Solat Jumaat 2.15pm Sila Hadirkan Diri, Bawa Rakan2 Anda...Pertahankan Martabat dan Maruah Bangsa Melayu dan Agama Islam. tolong SEBARKAN
Yesterday at 8:13pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Firman Allah: Dan demi sesungguhnya! Jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: “Siapakah yang menciptakan mereka?” Sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah! (jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan? Dan (Dialah Tuhan Yang mengetahui rayuan Nabi Muhammad) yang berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya mereka ini adalah satu kaum yang tidak mahu beriman! (Surah al-Zukhruf ayat 87-88)
Yesterday at 8:15pm ·
محمد هزرين محمد هاريس
محمد هزرين محمد هاريس
yang peliknya Mahkamah dah buat keputusan , baru nak huhahuhahuha .... selama ni mana mereka pergi ?
heran heran heran ...
Yesterday at 8:15pm ·
Faizal Haredz
Faizal Haredz
bro mmg boleh faham ... bro mmg bijak pandai... bagaimana dgn anak2 kecil yg mahu mengenali Allah tatkala di semua rumah ibadah diletakkan perkataan Allah...?
Yesterday at 8:17pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
faizal : KDN mana? mahkamah rayuan ada..
Yesterday at 8:17pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
hazrin ; inilah cara mereka menangguk di air keruh..
Yesterday at 8:17pm ·
Faizal Haredz
Faizal Haredz
ayuh bro... jgn kita terlalu yakin bahawa kita pandai dan kita tak perlu amik tahu ttg nasib generasi akan datang....
Yesterday at 8:17pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
faizal : apa sudut positif dr isu ini faizal?
Yesterday at 8:18pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Mengapakah kita tidak merasakan itu akan lebih memudahkan kita menyampaikan kepada mereka tentang akidah Islam?
Yesterday at 8:19pm ·
Faizal Haredz
Faizal Haredz
kita guna saluran yg betul... kdn akan buat rayuan dan kita buat bantahan ....
Yesterday at 8:19pm ·
Faizal Haredz
Faizal Haredz
kita tinggalkan baju politik... ayuh bro...!
Yesterday at 8:19pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
faizal : siapa yg politikkan isu ini?
Yesterday at 8:20pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
abdullah itu hamba Allah. siapa yg kasi nama abdullah pada ayah nabi muhammad? adakah Allah itu sudah disebut di zaman jahiliyyah atau sblm2 itu lagi?
Yesterday at 8:21pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
abdullah bin ubai - bapak munafik. abdullah juga nama dia.
Yesterday at 8:22pm ·
Faizal Haredz
Faizal Haredz
bro cuba fahami ayat saya... kita buat bantahan di kl bersama sama tanpa kita bwk ideologi politik masing2....
Yesterday at 8:22pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
faizal : apa objektif demo? nk tunjukkan umat islam marah? bangkit? atau timbulkan provokasi?
Yesterday at 8:22pm ·
Hadi Yahya
Hadi Yahya
yb baling dah explain dgn panjang lebar di parlime.tq yb.ok afa, cuba cadangkan mcm mana nak selesaikan isu ini tanpa menanam sentimen kebencian kpd sesiapa.
Yesterday at 8:23pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
hebatkan debat antara agama..pertamanya kena cari persamaan antara agama..skrg mrk mahu kalimah Allah digunakn.
Yesterday at 8:23pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
bila ia berlaku, mrk tahu Allah itu tuhan yg wajib disembah. tika ini baru kita jelaskan knp mereka masih bersama kristian.
Yesterday at 8:24pm ·
Faizal Haredz
Faizal Haredz
kahkah... ini bantahan bukan utk benci sesiapa... ini adalah menzahirkan bertapa kita tidak bersetuju....
Yesterday at 8:24pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
bukankah Allah itu Esa, kenapa mereka percaya konsep triniti.
Yesterday at 8:24pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
faizal : ok, siru a'ala barakatillah..silakan..
Yesterday at 8:25pm ·
Faizal Haredz
Faizal Haredz
susah kalau ckp dgn org yg biasa memfitnah org... belum tau isi hati dah tuduh kita menanam kebencian... jgn jadi jumud dan jgn jadi al amin bro....
Yesterday at 8:25pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
smbung yg tadi : hadi, bila ia wujud, maka debat akan berlaku scr ilmiah..adakan siaran langsung..biar setiap umat islam dll tahu apa yg mereka sembunyikan dan selewengkan..
Yesterday at 8:26pm ·
Faizal Haredz
Faizal Haredz
AYUH rakan rakanKU....!!! Jumaat 08Hb JAN PERKASA MALAYSIA bersama2 NGO2 Melayu Islam Yg Lain akan Mengadakan Protes Besar2an Selepas Solat Jumaat Di hadapan PINTU MASUK MASJID NEGARA. Tarikh : 08hb Januari 2009 Lepas Solat Jumaat 2.15pm Sila Hadirkan Diri, Bawa Rakan2 Anda...Pertahankan Martabat dan Maruah Bangsa Melayu dan Agama Islam. tolong SEBARKAN
Yesterday at 8:26pm ·
Faizal Haredz
Faizal Haredz
terpulang pada bro... saya hanya mengajak.jika tak sudi takpe...
Yesterday at 8:27pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
ok faizal..dan jangan lupa hayati apa yg saya kata..isu ini dgn penerangan dan diskusi..bukannya menyerang dgn sebegitu..
Yesterday at 8:27pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Firman Allah dalam ayat yang lain: (maksudnya) “Dan sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak menggunakan akal (untuk memahami tauhid) (Surah al-Ankabut ayat 63).
Yesterday at 8:28pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Allah menyebut: (maksudnya) “..dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang (pencerobohan) setengah yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani), dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak dalam semua tempat itu dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong ugamanya (ugama Islam); Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Perkasa. (Surah al-Hajj ayat 40).
Yesterday at 8:28pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Allah menyebut: (maksudnya) “Sesungguhnya telah kafirlah mereka yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah salah satu dari yang tiga (triniti)”. padahal tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan Yang Maha Esa..(Surah al-Maidah ayat 73).
Yesterday at 8:28pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
penerangan maidah 73 : Ayat ini tidak membantah mereka menyebut Allah, tetapi yang dibantah adalah dakwaan bahawa Allah adalah satu dari yang tiga.
Yesterday at 8:29pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
so, apa yg perlu dilakukan skrg? mendakwa Allah milik eksklusif umat Islam..atau penerangan kpd mereka yg Allah mereka dakwa bukan spt yg kita imani..
Yesterday at 8:30pm ·
Azeeza Abdullah
Azeeza Abdullah
will u allow if they mention, "IN THE NAME OF ALLAH OF THE FATHER, ALLAH THE HOLY SPIRIT AND ALLAH OF THE INFANT JESUS..... ????
Yesterday at 8:30pm ·
Azeeza Abdullah
Azeeza Abdullah
sori kak jee terpaksa guna inggeris kerana itulah mukadimah doa mereka...
Yesterday at 8:30pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
kak gee : “Sesungguhnya telah kafirlah mereka yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah salah satu dari yang tiga (triniti)”. padahal tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan Yang Maha Esa..(Surah al-Maidah ayat 73).

Ayat ini tidak membantah mereka menyebut Allah, tetapi yang dibantah adalah dakwaan bahawa Allah adalah satu dari yang tiga.
Yesterday at 8:31pm ·
Mohd Fakhri Amer Shuib
Mohd Fakhri Amer Shuib
tak tgok berita tadi akhi??? org umngok perjuang kan isu nie tadi...
Yesterday at 8:31pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
kak gee : sy copy paste semula --> Ayat ini tidak membantah mereka menyebut Allah, tetapi yang dibantah adalah dakwaan bahawa Allah adalah satu dari yang tiga.
Yesterday at 8:32pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
fakhri : sbb itu sy kuarkan post ni..
Yesterday at 8:32pm ·
Mohd Fakhri Amer Shuib
Mohd Fakhri Amer Shuib
hahaha,,,, harap2 depa ikhlas lah..
jgan sekerat jalan sudah...
lama x nmpak on9 busy kah???
Yesterday at 8:33pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
dalam kitab maal fi tariq disebut umat dari rasul ke rasul bertahan seribu tahun sahaja (tafsir ibnu abbas) bermakna mereka beriman allah dlm konteks mereka faham dan wasilah yg salah.kesimpulannya allah tuhan semua dan penggunaan nama allah oleh agama lain sebenarnya fitrah.kristian pula adalah agama samawi yg tersasar jd saki baki keimanan tetap ada.tau x apa dlm bilik paul di vetican? alquran..
Yesterday at 8:33pm ·
Azeeza Abdullah
Azeeza Abdullah
how would u know they wont manipulate them... the orthodox catholics has made them clear... they will not, so sape yang beriye2 sgt ni? Tolong buat selidik sedikit
Yesterday at 8:33pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
fakhri : huhu..siang hari mcm tu la..malam je..hihi
Yesterday at 8:33pm ·
Mohd Fakhri Amer Shuib
Mohd Fakhri Amer Shuib
hahaha. btol2...
Yesterday at 8:34pm ·
Chef Abu Khairi
Chef Abu Khairi
tapi ALLAH swt tidak berranak dan diperanakkan..org kritian percaya nasi isa itu anak tuhan????macammana tu ustaz akhi???hancuslah generasi akan melayu islam akan datang...keliru dgn fakta ini,,,...
Yesterday at 8:34pm ·
Roslan Shariff
Roslan Shariff
x perlu bantah kita x rugi apa2 ALLAH tuhan sekelian.org yg bantah tu sebenarnya merendahkan allaH NAUZUBILLAH
Yesterday at 8:35pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
kak gee : sbb itu kita perlu proaktif..manipulasi itu akan berlaku smpai bila2..sbb itu Allah sebut yahudi dan nasrani tdk akan redha dgn umat Islam hingga kita ikuti mereka..sbb itu umat Islam khususnya yg berkuasa perlu menggiatkan lagi penerangan..bykkan diskusi perbedaan agama..adakan siaran langsung dlm tv..
Yesterday at 8:35pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
chef : mereka dgn apa yg mereka percaya..sbb itu Allah nyatakan begini :

Sesungguhnya telah kafirlah mereka yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah salah satu dari yang tiga (triniti)”. padahal tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan Yang Maha Esa..(Surah al-Maidah ayat 73).
Yesterday at 8:36pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Ayat ini tidak membantah mereka menyebut Allah, tetapi yang dibantah adalah dakwaan bahawa Allah adalah satu dari yang tiga.

baca balik komen2 sy yg lepas chef..
Yesterday at 8:37pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
fakta itu mmg dh lama hancur..itulah kerja kristianisasi..bagaimana nk dekatkan mrk dgn islam? cari persamaan..jika dh ada persamaan, kena terangkan kpd mereka knp tdk beriman dgn islam..
Yesterday at 8:38pm ·
Chef Abu Khairi
Chef Abu Khairi
kalau siaraqn lansung dlm tv jadi ceramah politik pualk..macam pas selslu gunakan surau dan masjid untuk ceramah politik....
Yesterday at 8:38pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
chef : ambillah ulama umno..isu ini sesiapa yg faham boleh jelaskan..ustaz nakhaie ada, ustaz apandi yusof ada..
Yesterday at 8:39pm ·
Orange Le Gardenie
Orange Le Gardenie
hmm.. yang dipersoalkan sekarang nie adalah kebimbangan penggunaan perkataan Allah menggantikan tuhan itu akan mengelirukan dan digunakan untuk mendekati umat islam kita agar memeluk agama kristian..
Yesterday at 8:39pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
ustaz jamil khir baharom ada, mufti ada..apa lagi..silakan ada debat perbedaan agama..
Yesterday at 8:39pm ·
Azeeza Abdullah
Azeeza Abdullah
being proactive is good, soon... if we do not uphold our sacred believe... mecca will be their playground too... soon they will claim, if allah is for all and why not mecca...
Yesterday at 8:39pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
kak gee : apa tanggungjawab pemerintah?
Yesterday at 8:40pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
kak gee : knp tdk menggiatkan aktiviti dakwah? knp proses kristiniasasi begitu hebat berlaku?
Yesterday at 8:40pm ·
محمد هزرين محمد هاريس
محمد هزرين محمد هاريس
ini isu penggunaan bahasa/perkataan .... jangan mudah keliru .... gunakan akal yang dikurniakanNya ...
kalau mereka kata Allah Tritunggal yang Mahakudus, yakni Bapa, Anak (Yesus Kristus), Roh kudus...
Pedulikan apa yang gunakan .... yang penting kita tahu sebagai umat Islam- ALLAH Yang Maha Pengampun, Yang Maha Suci , Yang Maha Penyayang (Asmaaul Husna) ..
Jadi kita perlu sampaikan dan penerangan serta pemahaman menyeluruh tentang konsep ketuhanan dalam Islam ...
Yesterday at 8:41pm ·
Hadi Yahya
Hadi Yahya
afaj, adakah anda setuju dgn keputusan mahkamah itu.
Yesterday at 8:41pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
kak gee : akhirnmya Islam akan menang..jgn khuatir..jika mrk nk guna, gunalah..dgn syarat, penerangan dan debat perbedaan agama..apa yg susah sgt nk paham ni..
Yesterday at 8:41pm ·
Chef Abu Khairi
Chef Abu Khairi
ustz Akhi: ini soal generasi melayu islam akan datang akan konfius..nanti ada pulak yg pergi sembahyang di gereja pasal mengganggap Allah org islam sama dgn allh org kristian..kalau taraf nik aziz oklah...
Yesterday at 8:42pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
hadi : ya..setuju dgn bersyarat..jika mrk mahu guna nama Allah, pastikan ada tindakan susulan berkaitan penerangan berkaitan perbedaan Allah yg kita imani, dan Allah yg mrk inginkan..jika ia berlaku, insyaallah mrk akan smkin tertarik dgn ISlam..
Yesterday at 8:42pm ·
Roslan Shariff
Roslan Shariff
teruskan hujjah fairuz dlm quran cerita ni banyak umno x baca quran ke?
Yesterday at 8:42pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
chef : apa skrg tak pelik ke?
Yesterday at 8:43pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
chef : smbutan tahun bari masihi 2010 tu sapa yg ajar? siapa pulak yg beria2 adakan smbutan?
Yesterday at 8:43pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
chef : jgn berkata sesuatu yg fatamorgana..
Yesterday at 8:43pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
chef : knp mrk nk sembahyang kat gereja? kristian dgn Allah yg dia paham..kita dgn apa yg kita imani..apa yg susah sgt nk paham ni..
Yesterday at 8:44pm ·
Azeeza Abdullah
Azeeza Abdullah
easy said than content my dear adik... ingat, al aqsa telah mereka tawan... cuba baca kerana apa?
Yesterday at 8:45pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
sbb itu isu ini kena cari persamaan antara agama..dh jumpa, nyatakan hujah knp mereka masih tak terima ISlam..
Yesterday at 8:45pm ·
Hadi Yahya
Hadi Yahya
ok. adakah pandangan anda berbeza dgn apa yg dihuraikan oleh yb baling.
Yesterday at 8:46pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
kak gee : yahudi memusuhi umat islam dh lama..itu hasil yg mereka dpt dgn perancangan berkurun2..

soal Allah ini juga dh lama..dr zaman nabi lagi..ok kak, jwb solan sy : SIAPA YANG KASI NAMA ABDULLAH (HAMBA ALLAH) KPD BAPAK NABI MUHAMMAD?
Yesterday at 8:47pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
hadi : apa nk pelik dgn perbezaan pendapat..ini bagusnya berbeza hujah dgn fakta dan dalil..jika ustaz taib azamudin begitu hujahnya, bukanlah itu dalil menyatakan yg saya bersetuju..
Yesterday at 8:48pm ·
Nur Dania
Nur Dania
betul akhi... drpd smlm rami dh berbahas ttg ini.. ramai x stju... bg sy benteng aqidah kita biar kuat....
nampaknya ramai kafirun yg dh mmbuka mata ttg kewujudan ALLAH..
Yesterday at 8:48pm ·
Azeeza Abdullah
Azeeza Abdullah
its a smooth operation my dear.... and not impossible, allah for all and mecca for all soon... kita mesti tegas, ALLAH bukan hanya pada nama saja
Yesterday at 8:49pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
nur diana : ya..itu yg bagus..mereka tdk ada sebb nk tolak islam jika mrk anggap Allah itu tuhan mereka..yg menyebabkan mrk toilak islam sbb taknak beriman dgn apa yg dibwa oleh Muhammad saw..
Yesterday at 8:50pm ·
Hadi Yahya
Hadi Yahya
bagaimana pula dgn huraian khalid samad
Yesterday at 8:50pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
kak gee : ya, yg ni betullbukan pd nama..dats y tdk ada mslh jika mrk guna..yg penting isinya..bgaimana nk isi?

cari persmaan dlm agama, kemudian diskusi..
Yesterday at 8:50pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
hadi : tgok kat ats..sy dh kasi link..
Yesterday at 8:51pm ·
Imamah Abas
Imamah Abas
salam akhi..maaf akak mencelah, klu silap betul kan
ape yang membimbangkan ini adalah salah satu cara mereka untuk mengelirukan umat islam
Sekiranya seorang itu yang rapuh aqidahnya, maka dengan mudah sahaja akan terpengaruh dengan dakyah Kristian ini dan akhirnya akan menukar agamanya.
kalau sebaliknya Alhamdulillah
Wallahu`alam
wassalam
Yesterday at 8:51pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
hadi : oleh kerana malas sgt nk tgok komen2 aku yg atas, nah linknya :

http://www.facebook.com/note.php?note_id=267488143377&comments
Yesterday at 8:52pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
imah : dh bape lama prg islam terkeliru dgn agama dan politik yg dipisahkan?
Yesterday at 8:53pm ·
Hadi Yahya
Hadi Yahya
maaf, saya kurang faham pendirian saudara. wassalam
Yesterday at 8:54pm ·
Imamah Abas
Imamah Abas
hadi: baca dr awal bru faham
Yesterday at 8:55pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
hadi ; ok hadi..tq berdiskusi...salam
Yesterday at 8:55pm ·
Ziyad Rafdi Zaidi
Ziyad Rafdi Zaidi
jika tujuannya baik.. itu adalah gambaran yg kabur.
penggunaan kalimah Allah oleh penganut kristian.
itu baru permulaannya akhi.. byk lg perancangan puak2 kristian ni. putar belit.. SIS adalah benih yg dicambahkan utk serangan dr dlm. antara sesama muslim sendiri akhi..
sy merasakan isu ni biarlah didialogkan oleh pimpinan kita dl sblum komen meluas disini.
Yesterday at 8:57pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
ziyad : ya, itu juga benar..cuma sy masukkan di sini bilamana ada pihak yg tetibe cuba jd jaguh kononnya nk membela agama ISlam..walhal mrk yang beria mengikut segala perlembagaan penjajah..
Yesterday at 8:58pm ·
Ziyad Rafdi Zaidi
Ziyad Rafdi Zaidi
isu ni agak besar saudara akhi.. rasanya byk sudut pandangan yg barangkali kita tercicir bl menghuraikan
Yesterday at 8:59pm ·
Roslan Shariff
Roslan Shariff
abu jahal bersumpah dgn nama allah. knp x latta dan uzza "(ada tp jarang)nabi x mrh pun!
Yesterday at 9:00pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
ziyad : sy berpegang pd hujah dr asri zainal abidin..

http://drmaza.com/home/?p=566#more-566
Yesterday at 9:00pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
roslan : sbb Allah itu mmg mereka tahu Tuhan..yg membezakan dgn ISlam adalah mereka tdk beriman kpd Muhammad sbg rasulullah..
Yesterday at 9:02pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
ziyad : sbb itu dlm berdakwah kpd non muslim,perlu dicari persamaan.. jika merka mendakwa Allah juga milik mrk, knp kita nk halang?

kemudian, br kita tanya knp mu tak beriman dgn Islam sdgkan kamu yakin Allah itu Tuhan semua mansia dan alam?

pasti mrk jwb krn tdk beriman dgn rasulullah..sama mcm ahli kitab..
Yesterday at 9:03pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
ahli kitab yg tak beriman..walhal mrk mengenali nabi melebihi dr kenal anak sendiri..
Yesterday at 9:04pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
soal mrk nk sebarkan dakyah kristian jgn pelik sbb dr dulu lg mrk mcm tu..Allah pun sebut mrk xkn redha dgn islam melainkan kita ikut jejak langkah mrk..
Yesterday at 9:05pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
soalnya skrg : KNP UMNO CUBA JADI JAGUH DALAM ISU NI?
Yesterday at 9:06pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
KNP TIDAK TERAPKAN ISLAM YG SEBENAR DLM MALAYSIA?
Yesterday at 9:06pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
KNP AMBIL TERAPKAN PERLEMBAGAAN PENJAJAH DLM UNDANG2 MALAYSIA?
Yesterday at 9:06pm ·
Roslan Shariff
Roslan Shariff
setakat ni hanya kristian yg guna kalimah allah yg lain xdekan?jd apa yg dibimbangkan x berasas krn kristian tu asalnya agama samawwi
Yesterday at 9:07pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
KNP KERAJAAN YG BERIA2 SMBUT TAHUN BARU MASEHI SEDANGKAN KAMU TAHU ITU MENYAMBUT KELAHIRAN KRISTUS?
Yesterday at 9:08pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
roslan : ya, agama samawi..yg berbeda apa yg mereka imani..tu je..
Yesterday at 9:09pm ·
Roslan Shariff
Roslan Shariff
kerajaan telah lama merendahkan allah tan;pa sedar atau jahil
Yesterday at 9:10pm ·
Epythree Squarerootofthree
Epythree Squarerootofthree
Bila Kita Sbut ALLAH.. Adakah anak2 kita.. Cucucicit kita akan keliru.. Ni tuhan yang mana satu.. dan mereka berkata..oo.. agama islam dan kristian 2 sama.. mengESAkan ALLAH..So leh pilih mane2 agama.. cz sama je.. begitukan?..Bknkah mendatangkan Kekeliruan.. bagi org y kurang ilmu agamanya..
Yesterday at 9:11pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
epy : kita ni anak cucu cicit yg keberapa ya..sy udah ulas penggunaan kalimah Allah ini dr zaman sblm nabi muhammad..
Yesterday at 9:12pm ·
Roslan Shariff
Roslan Shariff
fairuz:mcm sy sebut tdlah apa yg ibnu abbassebut tu
Yesterday at 9:13pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
kita dan generasi tdk akan keliru andai penerapan islam yg betul..mantapkan aqidah umat islam..bukan hiburan yg melalaikan..
Yesterday at 9:13pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
sbb itu sy marah sgt dgn umno..NK JD JUARA ISU NI, TAPI SEMALAM MEREKALAH YG BERIA2 ANJUR SAMBUTAN TAHUN BARU MASEHI..MASEHI TU APA?
Yesterday at 9:13pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
ya..benar roslan..
Yesterday at 9:14pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
utk lebih mudah, bc ulasan dr asri ni, sy akan copy paste skit2.. :

Banyak pihak mendesak saya memberikan pandangan tentang penggunaan nama Allah oleh agama lain khususnya agama Kristian di Malaysia ini. Pada awalnya, saya selalu mengelak, cuma memberikan pandangan ringkas dengan berkata: “Isu ini bukan isu nas Islam, ianya lebih bersifat pentadbiran atau tempatan.

Peraturan ini mungkin atas alasan-alasan setempat seperti kenapa sekarang baru ditimbulkan isu ini? Kenapa hanya Bible dalam bahasa melayu sahaja yang hendak menggunakan panggilan Allah, tidak pula edisi inggerisnya? Adakah di sana ada agenda tersembunyi? Maka wujudnya tanda soal dan beberapa prasangka yang mungkin ada asasnya. Maka lahirlah kebimbangan terhadap kesan yang bakal timbul dari isu itu nanti.
Yesterday at 9:16pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Namun, akhir-akhir ini saya terus didesak. Saya kata: jika anda hendak tahu pendirian Islam bukanlah dengan falsafah-falsafah tentang akar bahasa itu dan ini yang diutamakan. Rujuk terdahulu apa kata al-Quran dan al-Sunnah. Lepas itu kita bincang hukum berkenaan bertitik tolak dari kedua sumber tersebut.

Kadang-kala kesilapan kita dalam mempertahankan perkara yang tidak begitu penting, boleh melupakan kita kepada isu yang lebih penting. Isu yang terpenting bagi saya adalah kefahaman mengenai keadilan dan kerahmatan Islam yang mesti sampai kepada setiap rakyat negara ini, muslim atau bukan muslim. Supaya gambaran negatif yang salah terhadap Islam dapat dikikis dari minda mereka yang keliru.
Yesterday at 9:16pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Di samping itu, hendaklah kita jelas bahawa yang membezakan akidah Islam dan selainnya bukanlah pada sebutan, atau rebutan nama Allah, sebaliknya pada ketulusan tauhid dan penafian segala unsur syirik. Di samping, kita mesti bertanya diri kita: mengapakah kita sentiasa merasakan kita akan menjadi pihak yang tewas jika orang lain memanggil tuhan Allah? Mengapakah kita tidak merasakan itu akan lebih memudahkan kita menyampaikan kepada mereka tentang akidah Islam?. Maka, apakah isu ini bertitik tolak dari nas-nas Islam, atau kebimbangan disebabkan kelemahan diri umat Islam itu sendiri?

Jika kita membaca Al-Quran, kita dapati ia menceritakan golongan musyrikin yang menentang Nabi Muhammad s.a.w juga menyebut nama Allah dan al-Quran tidak membantah mereka, bahkan itu dijadikan landasan untuk memasukkan akidah Islam yang sebenar.
Yesterday at 9:16pm ·
Roslan Shariff
Roslan Shariff
xkan kelirunya allah tuhan semesta alam kristien tauhidnya lain walau guna kalimah .boleh tahu x kan kelirunya..
Yesterday at 9:17pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Firman Allah: (maksudnya) “Dan Demi sesungguhnya! jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: “Siapakah yang menciptakan mereka?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah!”. (jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan? Dan (Dia lah Tuhan Yang mengetahui rayuan Nabi Muhammad) yang berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya mereka ini adalah satu kaum yang tidak mahu beriman!” (Surah al-Zukhruf ayat 87-88).

Firman Allah dalam ayat yang lain: (maksudnya) “Dan sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak menggunakan akal (untuk memahami tauhid) (Surah al-Ankabut ayat 63).
Yesterday at 9:17pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Ayat-ayat ini, bahkan ada beberapa yang lain lagi menunjukkan al-Quran tidak membantahkan golongan bukan muslim menyebut Allah sebagai Pencipta Yang Maha Agung. Bahkan Nabi Muhammad s.a.w disuruh untuk mengucapkan kesyukuran kerana mereka mengakui Allah. Apa yang dibantah dalam ayat-ayat ini bukanlah sebutan nama Allah yang mereka lafazkan, sebaliknya ketidak tulusan tauhid yang menyebabkan akidah terhadap Allah itu dipesongkan atau bercampur syirik.

Justeru, soal bukan muslim mengakui Allah tidak dibantah oleh Islam, bahkan kita disuruh bersyukur kerana pengakuan itu. Cuma yang dibantah ialah kesyirikan mereka. Umpamanya, jika kita mendengar bukan muslim menyebut “Allah yang menurunkan hujan, atau menumbuhkan tumbuhan”, maka kita tentu gembira kerana dia mengakui kebesaran Allah.
Yesterday at 9:17pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Apakah patut kita kata kepadanya: awak jangan kata Allah yang menurunkan hujan, atau mencipta itu dan ini, awak tidak boleh kata demikian kerana awak bukan muslim, sebaliknya awak kena kata tokong awak yang menurun hujan”. Apakah ini tindakan yang betul? Tidakkah itu menjauhkan dia dari daerah ketuhanan yang sebenar? Kita sepatutnya berusaha mendekatkan dia kepada ajaran yang benar. Namun, jika dia berkata: “Tokong ini adalah Allah”. Saya kata: “Awak dusta, itu tidak benar! Maha suci Allah dari dakwaan awak”.

Maka, ketika Allah menceritakan peranan peperangan dalam mempertahankan keamanan dan kesejahteraan manusia,
Allah menyebut: (maksudnya) “..dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang (pencerobohan) setengah yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani), dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak dalam semua tempat itu dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong ugamanya (ugama Islam); Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Perkasa. (Surah al-Hajj ayat 40).

Ayat ini mengakui tempat-tempat ibadah itu disebut nama Allah. Adapun berhubung dengan orang Kristian,
Allah menyebut: (maksudnya) “Sesungguhnya telah kafirlah mereka yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah salah satu dari yang tiga (triniti)”. padahal tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan Yang Maha Esa..(Surah al-Maidah ayat 73).
Yesterday at 9:18pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Ayat ini tidak membantah mereka menyebut Allah, tetapi yang dibantah adalah dakwaan bahawa Allah adalah satu dari yang tiga.

Justeru itu kita lihat, orang-orang Kristian Arab memang memakai perkataan Allah dalam Bible mereka, juga buku-buku doa mereka. Tiada siapa pun di kalangan para ulama kaum muslimin sejak dahulu yang membantahnya. Jika ada bantahan di Malaysia, saya fikir ini mungkin atas alasan-alasan setempat yang saya sebutkan pada awal tadi. Cuma yang diharapkan, janganlah bantahan itu akhirnya memandulkan dakwah Islam dan menjadikan orang salah faham terhadap agama suci ini.

Saya selalu bertanya sehingga bilakah kita di Malaysia ini akan begitu defensive, tidak memiliki anti-bodi dan tidak mahu berusaha menguatkannya dalam diri? Akhirnya, kita terus bimbang dan takut kepada setiap yang melintas. Padahal itu bukan sifat Islam. Islam agama yang ke hadapan, misi dan intinya sentiasa disebarkan.

Sehingga Allah menyebut: (maksudnya):“Dan jika seseorang dari kalangan musyrikin meminta perlindungan kepadamu, maka berilah perlindungan kepadanya sehingga dia sempat mendengar keterangan-keterangan Allah (tentang hakikat Islam itu), kemudian hantarlah dia ke tempat yang selamat. Demikian itu (perintah tersebut) ialah kerana mereka itu kaum yang tidak mengetahui (hakikat Islam). (Surah al-Taubah ayat 6).
Yesterday at 9:18pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Ada orang tertentu yang berkata kepada saya: nanti orang Islam keliru kerana sebutan nama Allah itu sama antara mereka dan Islam. Lalu rosak akidah orang Islam kita nanti. Saya berkata kepadanya: “Jikalaulah sebutan nama tuhan itulah yang menentukan akidah Islam, tentulah golongan musyrikin Mekah tidak memerlukan akidah yang dibawa oleh Nabi s.a.w. Mereka telah sekian lama memanggil tuhan dengan panggilan Allah.

Lihatlah bapa Nabi kita Muhammad bernama ‘Abdullah yang bermaksud hamba Allah. Tentu sekali bapa baginda lahir pada zaman jahiliah sebelum kemunculan baginda sebagai rasul. Nama itu dipilih oleh datuk Abdul Muttalib yang menjadi pemimpin Quraish pada zaman dahulu. Quraish pada zaman jahiliah juga bertawaf dengan menyebut: LabbaikalLahhumma yang bermaksud: Menyahut seruanMu ya Allah!

Al-Imam Muslim dalam sahihnya meriwayatkan hadis mengenai perjanjian Hudaibiah antara Nabi s.a.w dengan Quraish Mekah, seperti berikut:

“Sesungguhnya Quraish membuat perjanjian damai dengan Nabi s.a.w. Antara wakil Quraish ialah Suhail bin ‘Amr. Sabda Nabi s.a.w : barangkali aku boleh tulis Bismillahirrahmanirrahim. Kata Suhail: Adapun Bismillah (dengan nama Allah), maka kami tidak tahu apa itu Bismillahirrahmanirrahim. Maka tulislah apa yang kami tahu iaitu BismikalLahumma (dengan namaMu Ya Allah!)”. Dalam riwayat al-Bukhari, Nabi s.a.w menerima bantahan tersebut. Ternyata mereka menggunakan nama Allah.
Yesterday at 9:19pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Maka yang membezakan akidah Islam dan selainnya adalah tauhid yang tulus yang menentang segala unsur syirik. Ketidak jelasan dalam persoalan inilah yang menggugat akidah jenerasi kita. Mereka yang berakidah dengan akidah Islam sangat sensitif kepada sebarang unsur syirk agar tidak menyentuh akidahnya. Bukan semua yang mengakui Allah akan dianggap beriman dengan iman yang sah selagi dia tidak membersihkan diri dari segala unsur syirik.

Lihat, betapa ramai yang memakai serban dan jubah, berzikir sakan tetapi dalam masa yang sama menyembah kubur-kubur tok wali tertentu dengan cara menyeru dan merintih pemohonan darinya. Ini yang dilakukan oleh sesetengah tarekat yang sesat. Apa beza mereka ini dengan yang memanggil nama-nama berhala yang asalnya dari nama orang-orang saleh juga, yang mati pada zaman dahulu.
Yesterday at 9:19pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Firman Allah: (maksudnya) Ingatlah! Untuk Allah agama yang suci bersih (dari segala rupa syirik). dan orang-orang musyrik yang mengambil selain dari Allah untuk menjadi pelindung (sambil berkata): “Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya mereka mendekatkan kami kepada Allah sehampir-hampirnya. Sesungguhnya Allah akan menghukum antara mereka tentang apa yang mereka berselisihan padanya. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang tetap berdusta (mengatakan Yang bukan-bukan), lagi sentiasa kufur (dengan melakukan syirik). (Surah al-Zumar ayat 3).

Di Malaysia kita pun ada yang memakai gelaran agama menentang pengajaran tauhid rububiyyah, uluhiyyah, asma dan sifat. Mereka ini menyimpan agenda musuh-musuh dakwah. Padahal pengajaran tauhid yang sedemikianlah yang mampu menjadikan muslim memahami dengan mudah hakikat tauhid. Mampu membezakan antara; sekadar mempercayai kewujudan Allah dengan mentauhidkan Allah dalam zatNya, ibadah kepadaNya dan sifat-sifatNya.
Yesterday at 9:19pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Persoalan tauhid anti syirik ini begitu mudah dan ringkas untuk memahaminya. Nabi s.a.w telah menyebarkannya dengan begitu pantas dan mudah. Seorang badawi buta huruf yang datang berjumpa baginda mampu memahami hanya dalam beberapa sessi ringkas. Bahkan mampu pulang dan mengislamkan seluruh kaumnya dengan akidah yang teguh. Namun, di kalangan kita, pengajaran akidah yang dinamakan ilmu kalam begitu berfalsafah dan menyusahkan.

Bukan sahaja badwi, orang universiti pun susah nak faham. Sehingga seseorang bukan bertambah iman, tetapi bertambah serabut. Bertahun-tahun masih dalam kesamaran. Diajar Allah ada, lawannya tiada, dengar lawannya pekak, lihat lawannya buta..lalu ditokok tambah dengan falsafah-falsafah dan konsep-konsep yang menyusahkan. Padahal penganut agama lain juga menyatakan tuhan itu ada, melihat, tidak buta, mendengar, tidak pekak dan seterusnya. Apa bezanya jika sekadar memahami perkara tersebut cuma?
Yesterday at 9:20pm ·
Epythree Squarerootofthree
Epythree Squarerootofthree
Sbb 2 sy berkata kekeliruan terhadap glongan y kurang didikan agamanya.. sy tidak kata kekeliruan terhadap org y agamanya hebat mcm kamu semua.. semua faham malaysia mcm ne.. hiburan dilebihkan.. so bila ada y mendatangkan kekeliruan ada y x leh berfikir mcm kamu semua berfikir..
Yesterday at 9:20pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
sy ulang sekali lagi :

Bukan sahaja badwi, orang universiti pun susah nak faham. Sehingga seseorang bukan bertambah iman, tetapi bertambah serabut. Bertahun-tahun masih dalam kesamaran. Diajar Allah ada, lawannya tiada, dengar lawannya pekak, lihat lawannya buta..lalu ditokok tambah dengan falsafah-falsafah dan konsep-konsep yang menyusahkan. Padahal penganut agama lain juga menyatakan tuhan itu ada, melihat, tidak buta, mendengar, tidak pekak dan seterusnya. Apa bezanya jika sekadar memahami perkara tersebut cuma?
Yesterday at 9:20pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Maka anak-anak orang Islam kita gagal memahami hakikat tauhid anti-syirik yang sebenar. Padahal ianya begitu mudah semudah memahami kalimah-kalimah akidah dalam surah al-Ikhlas yang ringkas. Kata Dr Yusuf al-Qaradawi: “Tambahan pula, perbahasan ilmu kalam, sekalipun mendalam dan kepenatan akal untuk memahami dan menguasainya, ia bukannya akidah…Lebih daripada itu perbahasan ilmu kalam telah terpengaruh dengan pemikiran Yunan dan cara Yunan dalam menyelesaikan masalah akidah. Justeru itu imam-imam salaf mengutuk ilmu kalam dan ahlinya serta berkeras terhadap mereka” (Al-Qaradawi, Thaqafah al-Da’iyah, m.s. 92 Beirut: Muassasah al-Risalat). Dahulu kelemahan ini mungkin tidak dirasa, tetapi apabila kita hidup dalam dunia persaingan, kita mula menderitai kesannya.

Jika akidah jenerasi kita jelas, apakah mereka boleh keliru antara ajaran Islam dan Kristian? Adakah mereka tidak tahu beza antara ajaran yang menyebut tuhan bapa, tuhan anak dan ruhul qudus dengan akidah Islam yang anti-syirik, hanya disebabkan adanya sebutan Allah? Begitu jauh sekali perbezaan itu! Bagaimana mungkin sehingga mereka tidak dapat membezakan antara malam dan siang? Apakah juga nanti kita tidak membenarkan pihak lain menyebut nama nabi Ibrahim, Ishak, Ya’kub, Daud dan lain-lain kerana budak-budak kita akan keliru lagi. Akidah apakah yang mereka belajar selama ini di KAFA, JQAF dan berbagai lagi sehingga begitu corot. Kalau begitu, sama ada sukatan itu lemah, atau tenaga pengajarnya perlu dibetulkan.
Yesterday at 9:20pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Maka sebenarnya, isu ini adalah isu kelemahan kita umat Islam dalam memahami akidah yang sebenar. Jenerasi kita tidak mempunyai benteng akidah yang kukuh. Lalu kita semua bimbang mereka keliru dengan akidah orang lain. Untuk mengatasi masalah ini, kita cuba mengambil pendekatan undang-undang. Agar dengan halangan undang-undang, kelemahan akidah generasi kita dapat dipertahankan.

Persoalan yang patut kita fikirkan, sehingga bilakah kita akan mampu terus hidup hanya berbekalkan oksigen dari saluran undang-undang sehingga kita yang majoriti, dengan segala peruntukan yang ada; TV, radio, berbagai-bagai institusi dan agensi yang dilindungi, masih takut kepada gerakan minoriti? Di manakah kehebatan Islam yang selalu kita sebut dan ceritakan sejarah kegemilangannya? Atau sebenarnya, kita tidak memiliki Islam seperti hari ia diturunkan? Maka kempen Islam kita selalu tidak berkesan.

Bagi saya, bukan soal nama Allah itu yang terlalu perlu untuk direbut atau dijadikan agenda besar. Tetapi, gerakan membina semula akidah yang sejahtera dan memahamkan generasi kita wajah Islam yang sebenar agar mampu bersaing dan menghadapi cabaran zaman.
Yesterday at 9:21pm ·
Roslan Shariff
Roslan Shariff
inilah kesan percaya separuh2 allah pun x kenal.tp demo iye2 kesian..
Yesterday at 9:22pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
BACA DULU ARTIKEL DR ASRI TU..KITA ADA HUJAH DAN PENYELESAIAN ANDAI MRK BERIA BENAR NK GUNA KALIMAH ALLAH..

JIKA ANDA MASIH LAGI BERTANYA SOLAN YG BERULANG2, SAHLAH ANDA SPT APA DR ASRI MAKSUDKAN :

Bukan sahaja badwi, orang universiti pun susah nak faham. Sehingga seseorang bukan bertambah iman, tetapi bertambah serabut. Bertahun-tahun masih dalam kesamaran. Diajar Allah ada, lawannya tiada, dengar lawannya pekak, lihat lawannya buta..lalu ditokok tambah dengan falsafah-falsafah dan konsep-konsep yang menyusahkan. Padahal penganut agama lain juga menyatakan tuhan itu ada, melihat, tidak buta, mendengar, tidak pekak dan seterusnya. Apa bezanya jika sekadar memahami perkara tersebut cuma?
Yesterday at 9:23pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Yesterday at 9:23pm ·
Roslan Shariff
Roslan Shariff
fairuz:hujah sirah lak beb anta teror pd ana
Yesterday at 9:23pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
roslan : huhu..usah begitu dong..sama2 kita bantu..
Yesterday at 9:24pm ·
Roslan Shariff
Roslan Shariff
dah tua bayak lupa ha..ha..
Yesterday at 9:27pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
huhu..xpe..kita tgok saja demo mrk nnt..isu lain berkaitan islam tak selesai dan taknak selesaikan, nk alih isu lain plak..
Yesterday at 9:29pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
kita nk bentangkan akta utk org murtad pun umno tolak dlm parlimen..
Yesterday at 9:29pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
sbb tu dr asri bilang : PILIH PARTI YANG MANA BENAR2 INGINKAN ISLAM..
Yesterday at 9:30pm ·
Perinduketelusan II
Perinduketelusan II
double thumb up akhi...well done!
Yesterday at 9:32pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Yesterday at 9:33pm ·
Hasrul Nizam
Hasrul Nizam
kita milik Allah, tp nape ade yg mengkufuri Allah? islam agama Allah kan.. kaji sirah dan sejarah balik ye cik abang.. kelakar la ade gak orng ckp mcm ni [via Celcom SMS]
Yesterday at 10:08pm ·
Ahmad Fahmi Ismail
Ahmad Fahmi Ismail
Budak-budak pun tahu Jesus itu Isa, tetapi dilihat di bawah pengertian yang berbeza oleh pengikut agama Islam dan Kristian, seperti juga Abraham itu Ibrahim, Moses itu Musa.

Dalam hal ini orang Islam lah yang menggunakan nama JESUS, MOSES, ABRAHAM dsb apabila menulis dalam bahasa Ingggeris, satu dunia pun macam tu. Yang pelik orang kita pulak terlebih sensitif apabila orang Kristian berbuat yang sama dengan memanggil God itu Allah. Tidakkah itu semudah membuat penterjemahan? Kenapa pula sekarang keadaan menjadi kelam-kabut kalau kedua-dua agama menggunakan nama tuhan yang sama? Tidakkah selama ini memang banyak persamaan antara kedua-dua agama dan juga perbezaan?

DAH JADI LUMRAH, PENGERTIAN MOSES, JESUS DAN SEBAGAINYA LAGI ADALAH BERLAINAN ANTARA ISLAM DAN KRISTIAN. YANG INI BOLEH? TAPI ALLAH TAK BOLEH?

PENGGUNAAN NAMA ISA OLEH GEREJA TIADA SIAPA MAHU PERTAHANKAN KE?

Yang sibuk-sibuk kononnya nak berjuang membela kalimah Allah ni faham ke isu sebenarnya? Orang-orang Kristian di Malaysia dan Indonesia DAH LAMA menggunakan istilah Allah di dalam Bible dan di dalam gereja mereka. Isu sekarang ni adalah perihal PENERBITAN BAHAN BERCETAK BAHASA MELAYU oleh pihak gereja. Alasan takut anak-anak kecil terkeliru tu dah tak valid lagi.

Yang kononnya nak mempertahankan kalimah Allah tu baru sekarang ke nak nampak isu ni? BARU SEKARANG NAK MEMPERTAHANKAN NAMA ALLAH? NASI DAH JADI BUBUR, DAH TERLAMBAT, DAH BERPULUH TAHUN ORANG KRISTIAN PAKAI NAMA ALLAH.

BERHENTILAH MEMPOLITIKKAN ISU AGAMA.
Yesterday at 11:30pm ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
tq bang fahmi, sy dah copy paste kan ke wall mohd sayuti omar..
Yesterday at 11:33pm ·
Ahmad Fahmi Ismail
Ahmad Fahmi Ismail
Orang yang sibuk-sibuk nak mempertahankan kalimah Allah itu cuba renungkan ini;

1. Orang Melayu yang convert kristian tu adalah yang jenis tak sembahyang lima kali sehari dan dah terlebih educated ala barat. Mereka convert bukan kerana Kristian itu dilokalisasikan, tapi kerana mereka itu sendiri yang rasa diri dah kebaratan. Seperti ramainya kelompok UMNO yang tak segan silu jadi wine connoisseur, dah terlebih pandai minum wine lebih dari orang putih sendiri.

2. Kalau yang perempuan sebab terlalu bercitarasakan mat saleh, macam golongan artis.

3. Puak-puak UMNO cuma nak menjaga akidah ikut bahan bercetak aja ke? Selama ni berpuluh tahun mereka dah lepas tangan isu agama Kristian ni.

Dah selesai hal 'kalimah Allah' ni mereka lepaslah tangan lagi sekali. UMNO cuma nak menang skor je, hakikat sebenarnya mereka dah lama mengabaikan orang-orang Islam. Setakat menang kes penggunaan kalimah Allah dah bermaksud BERJAYA menjaga akidah ke? Sungguh cetek akal fikiran mereka hanya melihat hitam dan putih.

RANCANGAN-RANCANGAN TV BERSIRI POLULAR DARI HOLLYWOOD ITU ITU TERLALU BANYAK MESEJ-MESEJ KRISTIAN YANG TERSIRAT, INI ADALAH PROSES DAKYAH KRISTIANISASI YANG BERTERUSAN SEPANJANG MASA SECARA SISTEMATIK DAN HALUS. HOLLYWOODLAH SENJATA KRISTIAN MENJADIKAN ORANG ISLAM KEBARATAN DAN MUDAH MENERIMA AGAMA KRISTIAN.

Terlampau banyak lagi serangan dakyah kristian di Malaysia ni.

Orang-orang UMNO tak nampak ke hal ni? Tiada siapa pun yang berbuat apa-apa.

SEMUA ORANG UMNO SILA LETAK JAWATAN DALAM KERAJAAN. ANDA SEMUA TAK LAYAK MEMBELA AKIDAH ORANG-ORANG ISLAM. HANYA MAMPU MELIHAT SERANGAN TERSURAT YANG DI DEPAN MATA, SEDANG YANG TERSIRAT DAN TERLINDUNG ANDA SEMUA TIDAK MAMPU BERBUAT APA-APA. IBARAT ANJING MENYALAK BUKIT.
16 hours ago ·
Azrul Naim
Azrul Naim
tq AFAJ..mende ni la ak nk ckp tp xtau ayat yg sesuai..teruskan perjuangan bro..
15 hours ago ·
Akhi Fairuz Al-Jengkari
Akhi Fairuz Al-Jengkari
ok, tq azrul..:)
15 hours ago ·
Imamah Abas
Imamah Abas
kekalahan yang bersih lebih mulia dari kemenangan yang kotor
14 hours ago ·

Paktam : Kebenaran akan menjelma.
Maktam : Islam pasti menang. Tiada Tuhan Selain Allah, Muhammad itu Rasulullah.

0 komentar:

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 Hitam Putih Kehidupan. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan